webForumDet fria alternativet

Array problem

2 svar · 314 visningar · startad av UrMe

UrMeMedlem sedan apr. 2001797 inlägg

Har sökt på forumet här i nån timme snart men hittar inget som hjälper mig :) Kan vara för lätt för att någon frågat tidigare ;)

Jag har en array som ser ut så här:

$minarray = array();

$typ = "typ1";
$orgx = "BF";
$minarray[0][0] = $typ;
$minarray[0][1] = $orgx;

$typ = "typ2";
$orgx = "NS";
$minarray[1][0] = $typ;
$minarray[1][1] = $orgx;

$typ = "typ3";
$orgx = "BF";
$minarray[2][0] = $typ;
$minarray[2][1] = $orgx;

Om jag specifikt vill räkna ut hur många "BF" som finns i denna array, måste jag loopa igenom arrayen eller finns det någon färdig funktion?

Samma sak om jag vill ha ut nästa position.. t.ex om jag vill lägga in ett till värde så vill jag kunna räkna ut vad x är ($minarray[x][0]) och plussa på ett.

henkeMedlem sedan dec. 1999271 inlägg

UrMe skrev:

Samma sak om jag vill ha ut nästa position.. t.ex om jag vill lägga in ett till värde så vill jag kunna räkna ut vad x är ($minarray[x][0]) och plussa på ett.

En lösning under förutsättning att du vill ha det sist:

$typ = "typ4";
$orgx = "AB";
$minarray[] = array($typ, $orgx);
aasahMedlem sedan mars 20033 451 inlägg

UrMe skrev:

Pröva följande:

$antal = count($minarray);
$minarray[$antal+1][0] = "...";
$minarray[$antal+1][1] = "...";

Jag tror att count räknar antal index i den yttersta arrayen.

UrMe skrev:

Om jag specifikt vill räkna ut hur många "BF" som finns i denna array, måste jag loopa igenom arrayen eller finns det någon färdig funktion?

Antingen loopar du igenom arrayen, eller så gör funktionen det, det blir ingen skillnad.

Jag betvivlar starkt att henkes s.k. lösning fungerar. Det som borde hända är att allt som redan ligger i $minarray kastas bort och ersätts med det som står till höger om =.

Genererad på 360 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb