webForumDet fria alternativet

php och filhantering med root rättigheter.

PHP

5 svar · 413 visningar · startad av Fredde Mannen

Medlem sedan nov. 20014 054 inlägg
Frågan#1

De flesta av er som arbetat i Linux, känner säkert till allt helvete med alla konfigurationsfiler. Att om man gör en massa inställningar och så när man startar ex. webservern, sambaservern eller så. Så märker man, fasiken det funkar inte, fel i konfigurationsfilen! :/

Finns säkert något program för att hålla reda på vilken version av configfil som funkade senast.

Så jag fick ideen att börja skapa ett sådant för min egen del.

Men då kommer jag till problemmet som jag inte kunnat lösa utan öppna alldels för mycket på rättigheter!

Jag kommer givetvis inte åt nån av config filerna, eftersom php-scriptet som jag kör har fel rättigheter!

Någon som har en lösning på detta? :)

jag tror jag hittade min lösning, det kallas suPHP, men fasiken den skrek i från sig en uppsjö av felmeddelanden när jag skulle installera det! haha.. :)

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Öhm, om du ska hålla reda på vilka konfigfiler som funkar så borde du väl inte skriva i dem...? Läsrättigheter borde du dock ha, normala umasken är ju 644 vilket ger alla rätt att läsa men bara ägaren rätt att skriva.

spango skrev:

Öhm, om du ska hålla reda på vilka konfigfiler som funkar så borde du väl inte skriva i dem...? Läsrättigheter borde du dock ha, normala umasken är ju 644 vilket ger alla rätt att läsa men bara ägaren rätt att skriva.

Nu handlar det om utveckling, och testning av olika tjänster på linux och här görs en rad olika inställningar hit o dit, och mitt i allt så funkar det inte när olika människor gör olika inställnigar, då är det behändigt att kunna gå tillbaka till den senast fungerade konfigurationen. :)

okei. visst, jag kan sätta rättigheter så alla kan läsa den, men här vill jag läsa och skriva till den.

Webmin funkar ju bra på så sätt, men det sparar inte senaste fungerande konfiguration.

Sen är det behändigt att enkelt kunna återgå till senaste fungerande konfiguration, om du efter lagt till 40 rader koder, och så funkar det inte! :)

Gör det mysql-baserat och sparar historia över varje sparad ändring i olika konfigurationsfiler, i dags läget. Men fick lusten att kunna skriva in senaste ändringen från webgränssnittet direkt till config filen också, samt spara ändringen i databasen. :)

så jag försöker lösa detta på ett smidigt sätt! :)

Givetvis är gränssnittet låst till det internanätet. Men jag vill ju inte ändra rättigheterna på filerna bara för att kunna ändra i dem. Jag vill kunna göra så att scriptet, eller php får samma rättighet som root, eller den användaren som krävs beroende på fil! :)

jag tror suPHP kan lösa detta åtmig, men försöker ta reda på hur! :D

Medlem sedan juni 20008 205 inlägg

Fredde Mannen skrev:

Nu handlar det om utveckling, och testning av olika tjänster på linux och här görs en rad olika inställningar hit o dit, och mitt i allt så funkar det inte när olika människor gör olika inställnigar, då är det behändigt att kunna gå tillbaka till den senast fungerade konfigurationen. :)
*** snip
Sen är det behändigt att enkelt kunna återgå till senaste fungerande konfiguration, om du efter lagt till 40 rader koder, och så funkar det inte! :)
*** snip
Gör det mysql-baserat och sparar historia över varje sparad ändring i olika konfigurationsfiler, i dags läget.

Det låter på dina behöva som om du skulle har mer användning av ett versionshanteringssystem (CVS eller Subversion, CVS har färre buggar men Subversion är bättre). Släng in alla konfigfiler i ett repository, symlänka dem till deras normala platser, och sen kan du ändra efter behag och återställa till senaste (eller en tidigare) version om det går snett, och så vidare.

spango skrev:

Det låter på dina behöva som om du skulle har mer användning av ett versionshanteringssystem (CVS eller Subversion, CVS har färre buggar men Subversion är bättre). Släng in alla konfigfiler i ett repository, symlänka dem till deras normala platser, och sen kan du ändra efter behag och återställa till senaste (eller en tidigare) version om det går snett, och så vidare.

Det lät ju kuligt! :) Då får jag lära mig att sätta upp ett sådant :)

249 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.e96017d9
122 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)