webForumDet fria alternativet

php vs html

7 svar · 493 visningar · startad av Farbror

FarbrorMedlem sedan dec. 200537 inlägg

1 Spelar det någon roll om sidan vid roten av min domän heter "index.html" eller index.php? Hittar alla webbläsare den ändå?

2 Just nu har jag en html-sida. Men jag vill köra ett ett php-skript i mitten av sidan. Men det fungerar (förstås) inte att bara lägga in php-skriptet i html-filen. Räcker det med att förutom att infoga skriptet även byta ändelse på filnamnet från .html till .php? Kan man blanda html-kod och php-kod och filändelser så enkelt?

/Farbrorn

GislavedMedlem sedan nov. 20041 740 inlägg
  1. Nej, det spelar ingen roll.

2. Ja, det beror lite på hur din webbserver är konfigurerad, men i stort sett räcker det med att byta ändelsen till .php för att du ska kunna lägga in php-kod direkt i HTML-koden.

FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg

Dom flesta webservrar brukar inställt så att alla sidor med php kod måste ha filändelsen .php

På en "php-sida" kan man hoppa in & ur php / html hur ofta man vill .. det är det som är det roliga :)

php sidan behöver inte innehålla någon html om man så vill, likaså behöver den inte innehålla någon php kod heller..

ex.
<?
// test.php
?>
<html>
<head>
<title><?="Fabbos sida";?></title>
</head>
<body>
<p>
<?
$status = "läget";
echo "Hejsan ";
?>
<b>farbror</b> hur är <? echo $status . " ?</p>"; ?>
<?
echo "<hr /><p>";
?>Copyright Farbror</p>
</body>
</html>

Tack för svaren!

FreeZerMedlem sedan jan. 2001950 inlägg

hej Farbror, jag tycker du ska acceptera Gislaveds svar istället, för det är ju han som svarat på dina frågor ;)

GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg
  1. Både ja och nej, det är en konfigurations sak i webservern. Har man inte sagt i webservern att den skall leta efter index.php så kommer inte den att hittas av webservern. Det är inte webläsaren som letar utan webservern som letar.

FreeZer, jag avsåg mer eller mindre bägge svaren när jag accepterade som slutgiltigt svar, men ok.

FreeZerMedlem sedan jan. 2001950 inlägg

ok :)

134 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)