FarbrorMedlem sedan dec. 200537 inlägg 1 Spelar det någon roll om sidan vid roten av min domän heter "index.html" eller index.php? Hittar alla webbläsare den ändå?
2 Just nu har jag en html-sida. Men jag vill köra ett ett php-skript i mitten av sidan. Men det fungerar (förstås) inte att bara lägga in php-skriptet i html-filen. Räcker det med att förutom att infoga skriptet även byta ändelse på filnamnet från .html till .php? Kan man blanda html-kod och php-kod och filändelser så enkelt?
/Farbrorn
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg Dom flesta webservrar brukar inställt så att alla sidor med php kod måste ha filändelsen .php
På en "php-sida" kan man hoppa in & ur php / html hur ofta man vill .. det är det som är det roliga :)
php sidan behöver inte innehålla någon html om man så vill, likaså behöver den inte innehålla någon php kod heller..
ex.
<?
// test.php
?>
<html>
<head>
<title><?="Fabbos sida";?></title>
</head>
<body>
<p>
<?
$status = "läget";
echo "Hejsan ";
?>
<b>farbror</b> hur är <? echo $status . " ?</p>"; ?>
<?
echo "<hr /><p>";
?>Copyright Farbror</p>
</body>
</html>
FreeZerMedlem sedan jan. 2001950 inlägg hej Farbror, jag tycker du ska acceptera Gislaveds svar istället, för det är ju han som svarat på dina frågor ;)
FarbrorMedlem sedan dec. 200537 inlägg FreeZer, jag avsåg mer eller mindre bägge svaren när jag accepterade som slutgiltigt svar, men ok.