SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Hej!
Lite fungeringar hur jag skall öppna underliggande kategorier i en trädmeny. Kollat lite på olika koder men blir inte riktigt klok på det. Är ute efter lite tips och ideer hur man skall tänka antar jag ;)
Mina funderingar:
1. När man klickar i menyn sätter man en cookie som anger att den är öppen och laddar om sidan och kolla även underkategorierna om någon är öppen.
2. Skickar med det i URLen på något sätt att menyn skall vara öppen, men blir lite lurigt när man gräver sig ner ett par steg antar jag.
3. Sätter ett värde i databasen att något skall vara öppet (men då fungerar det väl bara för en användare iofs) hehe
4. Det jag tycker verkar bäst, skicka med meny_idet och kontrollera vilka överliggande menyer den har.
Cookies, kanske inte alla har påslaget heller?
Vad rekomenderas?
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg Dom flesta har nog cookies påslaget.
Jag skulle nog använda cookie/session variabler för det.
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg okej verkar vettigt, någon som vet hur tex datorbutiken och liknande har det i sin meny?
Funderar mest på om det tex finns mycket antivirus och likandande som blockerar cookies, eller är det ett krav man kan ställa att cookies skall vara påslaget?
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Varför inte en array som du skickar runt mellan sidorna och helt strunta i cookies?
Ett index i arrayen skulle kunna ha: nyckel(1), namn(Datorer), parent(Meny), active(true/false)
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Ja det är något efter en sådan lösning jag vill åt igentligen, så det inte är några krav på cookies. Men ser det inte riktigt klart framför mig ;)
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg Menar du typ jag skall lägga hela menyn i en array, och sedan sätta true och false beroende på vad dem klickar på?
När någon klickar hur skickar jag med en array då igentligen i en href?
Är väl lite det jag inte får ihop när någon klickar så laddas ju sidan om men var skall jag lägga min array då? Kanske i databasen? hehe
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg
Sjodahl skrev:
Menar du typ jag skall lägga hela menyn i en array, och sedan sätta true och false beroende på vad dem klickar på?
Ja precis!
Sjodahl skrev:
När någon klickar hur skickar jag med en array då igentligen i en href?
Är väl lite det jag inte får ihop när någon klickar så laddas ju sidan om men var skall jag lägga min array då? Kanske i databasen? hehe
Först och främst skulle jag spara meny i en session som du kallar någoting, till exempel Menu. På varje "PHP-sida" gör du först en check för att se om sessionen för menyn är satt eller inte. Om den inte är satt så sparar du din meny Sessionen. Menyn skulle jag definiera i en egen php-fil som du inkluderar.
När en användare klickar på en länk så ändrar det booleska värdet på länken och uppdaterar sessionen. Hoppas det blev lite klarare ;)
SjodahlMedlem sedan maj 20033 218 inlägg hmm okej går bra att spara ner arrayer där med alltså ;)
Typ något sådant här då?
session_start();
$ARRAY = $_SESSION["MENU_ARRAY"];
Kommer min session att innehålla typ hela menyn då? Med alla fack om min $ARRAY gör det?
CompusaMedlem sedan jan. 20023 327 inlägg Kolla mitt nya inlägg ovan först :)
Sjodahl skrev:
hmm okej går bra att spara ner arrayer där med alltså ;)
Typ något sådant här då?
session_start();
$ARRAY = $_SESSION["MENU_ARRAY"];
Kommer min session att innehålla typ hela menyn då? Med alla fack om min $ARRAY gör det?
Borde vara tvärtom, om jag inte minns PHP fel. Så här hade jag gjort:
session_start();
$ARRAY = array();
$_SESSION["MENU_ARRAY"] = $ARRAY
Det du bör tänka på är vilken datastruktur du ska använda men jag tror en array blir bra.