webForumDet fria alternativet

Utskrift av följesedel, orderspec osv..

PHP

3 svar · 480 visningar · startad av mangan

Medlem sedan feb. 2003216 inlägg
Frågan#1

Hej!

Jag sitter här och jobbar med ett projekt och nu har jag kommit fram till att göra iordning alla mallar för utskrifter. Som det är nu så använder jag FPDF för att skapa PDFer och skickar dom sedan till ett nytt IE-fönster som skriver ut dom. Jag har upptäckt vissa för- och nackdelar med att använda PDFer för mina utskrifter:

Fördelar
- Fin formatering av fakturor, följesedlar etc.
- Lätt att hantera.

Nackdelar
- Laddtider för Adobe Acrobat Reader är lååångsamma
- Problem med krasher av IE när man försöker skriva ut fler än en PDF

Min första tanke var att man kunde sätta ihop alla de PDFer man ville skriva ut till en, men det visade sig att det funkar lite sådär. FPDF stödjer inte, vad jag hittat iaf, att sammanfoga PDFer så jag fick fulhacka en egen klass som funkade....typ ;)

Nu har jag märkt att jag kommer behöva sätta ihop ännu fler utskrifter och då kommer jag garanterat få problem.

Ett typiskt problem är en utskrift med följande papper:
- Följesedel
- Följesedel kopia
- Orderspecifikation

Min fråga är därför:

Finns det något bra sätt att göra formaterade, efter mallar, utskrifter från PHP?

OBS!! Det är väldigt viktigt att man inte får något "skräp" på sina utskrifter, alltså kan man inte skriva ut direkt från browsern.

Medlem sedan mars 20025 907 inlägg

mangan skrev:

OBS!! Det är väldigt viktigt att man inte får något "skräp" på sina utskrifter, alltså kan man inte skriva ut direkt från browsern.

Du kan inte påverka (med PHP) vad webbläsaren väljer att skriva ut i sidhuvud/sidfot. Så enda möjligheten borde vara att göra som du gör nu, dvs öppna ex. en pdf. Möjligt att det finns ett bättre lämpat format, men jag kan inte komma på något.

Ja, det är ju det som är frågan. Om det finns något annat format som är bättre lämpat eller om det finns något annat paket som klarar av att hantera sammanslagning av PDFer.
Skulle nog kunna använda PDFlib men det kostar ju dessvärre pengar :( , som jag inte har.

Någon som kan hjälpa mig?

Tycker inte jag kan vara den enda som någonsin haft detta problemet.

263 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.1dc6f849
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
120 ms — ändringar (db)