FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inlägg Jag har en framesida på mitt webkonto, som laddar andras hemsidor (ligger ej på mitt konto) i en frame så att subdomänen jag fixat åt dem ska synas hela tiden.
Men nu uppstår nästa problem, alla deras externa länkar öppnas ju inom samma frame. Kan jag lösa det i PHP på ramsidan? (Så att de slipper ändra sina hemsidor, vet inte ens om alla skulle kunna det även om de ville.) D v s, kan man göra ett script som känner av när sidan som laddas i framen inte längre tillhör ursprungssajten (som är olika för varje person förstås) och laddar den utanför framen istället?
MeleaMedlem sedan juli 20033 147 inlägg Enklast är väl att sätta någon target="_blank" på länkarna som inte tillhör framen.
/red Eller du kanske vill lösa detta m.h.a. php? :) Så att den känner av att det är en extern länk?
FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inlägg
Melea skrev:
Enklast är väl att sätta någon target="_blank" på länkarna som inte tillhör framen.
/red Eller du kanske vill lösa detta m.h.a. php? :) Så att den känner av att det är en extern länk?
Precis, så de andra slipper koda i sina hemsidor...
/red. Kan ge ett exempel så kanske det blir enklare.
En frame på mitt webkonto "feah.net" laddar en persons hemsida på "home.student.uu.se" inuti framen. När sen en besökare där klickar på en extern länk, t ex till "www.dn.se" så ska min framesida känna av det och öppna den sidan utanför framen. Helst med samma funktion som target="_parent".
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Du har ett frameset där du laddar en erxtern sida i en frame.
När någon sedan klickar på sidan laddad i framen går anropen direkt till den externa servern, utan att passera din server. Det är alltså något du inte kan göra något åt i ditt skript, utan all denna kodning måste ske på dina användares sidor.
För att du ska få kontroll över koden måste du isåfall, istället för frame, läsa in din användares HTML-kod från hans/hennes server. Därefter måste du med regexpar och liknande gå igenom koden för att fixa länkar, bilder m.m., för att sedan skicka ut det färdiga resultatet på din sida.
Detta är inte en särskilt smidig lösning, och kommer att ta mycket stora resurser av din webbserver.