Jag kan ju givetvis skapa aliaser för långa kommandon.
Systemet mappar en alias till en url och dessa båda lagras i databasen. System kan sendan hämta adressen med aliasen.
Detta luktar tyvärr lite som plåster på plåster men men...
1 svar · 277 visningar · startad av jme
Hej.
Håller på att skapa en meny-modul till min cms som man kan administrera menyerna (skapa, ta bort, uppdatera, sortera osv).
Jag har problem med att skapa en fungerande och bra struktur för hur jag ska göra modulen.
Till valfri meny/undermeny skall man sen kunna koppla en länk eller en intern cms-funktion (kalender, gästbok) osv.
De kommer troligtvis finnas ett antal "inbyggda" menyer som man inte kan modifiera. Dessa menyer bygger upp grundstenarna i menysystemet och är grupperade i logiska grupper efter funktion.
Resten ska man kunna förändra. Dessa behöver inte vara grupperade i en särskilld ordning utan det får användaren själv bestämma.
Länkarna som kopplas till en meny skall man kunna lagra som bokmärken (dvs om man klistrar in adressen i en webläsare så skall rätt meny och undermeny visas).
Jag har redan kommit igång och har ett fungerande menysystem men den har sina brister.
Exempel:
index.php?cmd=menu&action=addmenu&menuid=1
Ovanstående länk kan hittas i en av menyerna och för användaren till en admin-sida när man kan lägga till en meny. Samma länk kan eventuellt också hittas som vanliga länkar på admin-sidorna.
Admin-sidan kan man nå genom att klistra in hela adressen i webläsaren, trycka på menylänken, eller trycka på en annan länk, som pekar till samma sida.
Menyerna laddas in från databasen.
Kanske är det bara jag som är för kräsen, men jag skulle på nåt sätt helst vilja att man inte behöver ange meny-id eller undermeny-id i varje länk.
Finns det någon på wf som har erfarenhet av liknanade system?
Tar gärna emot förslag på hur man kan göra det och hur NI har gjort det! :)
Jag vet att jag kan använda t ex mod_rewrite för att förenkla adresserna.
Jag kan ju givetvis skapa aliaser för långa kommandon.
Systemet mappar en alias till en url och dessa båda lagras i databasen. System kan sendan hämta adressen med aliasen.
Detta luktar tyvärr lite som plåster på plåster men men...