webForumDet fria alternativet

Prestandafråga

1 svar · 189 visningar · startad av mmmMange

mmmMangeMedlem sedan jan. 2005110 inlägg

Funderade på vilket som egentligen är bäst ur resurs/hastighetssynpunkt i denna situtationen. Inte så att jag jagar mikrosekunder precis, är bara nyfiken.

Vi har en sida som visar en meny och ett sökresultat på olika sätt, beroende på vad besökaren valt. Sökresultatet kan t.ex. visas dom en detaljerad lista, som en enkel lista, som "tumnaglar" (bilder), etc.

Antingen har man en enda stor fil, showresult.php, med koden för de olika visningssätten i varsin funktion - detailed(), simple(), thumbnails(), etc. Denna fil kan då bli ganska lång.

Eller har man varje visningssätt i sin egen fil, som sedan inkluderas till "huvudsidan". Samma kodlängd men uppdelad på flera mindre filer.

Vilka är för/nackdelarna med de olika sätten? Cachear PHP skript på nåt vis? Isåfall borde ju den första varianten vara bäst ur prestandasynpunkt, istället för att sprida ut koden i många include-filer. Nån som är expert på området?

MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg

Varför inte ta och prova själv. Exempel på hur du gör en tidtagning kan du finna i manualen under microtime.

Om PHP cachar skriptet eller ej vet jag inte, men det verkar så, för första gången man kör ett nytt skript verkar det ta märkbart längre tid på sig att köra.

Det lite längre tid att ladda hem in större fil, som ska "kompileras", men även att inkludera tar lite extra, så jag tror inte att det kommer att vara så stor skillnad att du ska behöva fundera så mycket på detta, såvida det inte är en väldigt stor fil, eller väldigt många inkluderingar.

Gör det du tycker är enklast att underhålla.

Fast gör gärna din tidtagningstest så ser du om jag har rätt i mina antagande eller ej.

131 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
128 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)