webForumDet fria alternativet

GIS-programmering med PHP

6 svar · 467 visningar · startad av lillebror

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Hej,
Jag håller på med ett nytt litet projekt och har googlat runt lite på nätet och hittat en del matnyttigt om GIS (geografiska informationssystem )-programmering med PHP. Nu tänkte jag först kolla på wF om det är någon med erfarenhet inom detta område som kan tipsa om några bra informationskällor på nätet?! :)

FiaMedlem sedan apr. 20042 994 inlägg

Jag läser GIS just nu och gillar PHP, men har inte kombinerat de två hittills. Du får gärna dela med dig av dina erfarenheter, det låter som ett spännande projekt! :)

InsiderMedlem sedan jan. 2000978 inlägg

mySQL:s eget GIS-forum är kanske en bra början: http://forums.mysql.com/list.php?23,threaded_list=0
Dom kanske kan bli en konkurrent till Oracle Spatial, beträffande geodatabaser.

För att inte tala om PostGIS!

MapServer

Tror att det är ganska många som gjort php/gis-prylar.
Googles träffar innehöll en hel del.

Man bygger inget fullfjädrat GIS i enbart php, men för lite enklare applikationer kan det säkert funka. Har aldrig gjort något själv.

Jag kommer inte att behöva generera kartunderlag "on the fly" för det projekt jag ska påbörja vilket kanske gör att det blir mindre prestandakrävande.

Kartan jag behöver skall användas som bas för en navigeringsfunktion som skall kunna plotta sträckor med kurs/distans ovanpå detta.

Jag har varit i kontakt med Lantmäteriverket i Gävle för att se om de har ett bra kartmaterial för flygnavigation. Lyckades inte själv hitta det på deras hemsida.

Tack för länktipsen Insider!

lillebror skrev:

Jag har varit i kontakt med Lantmäteriverket i Gävle för att se om de har ett bra kartmaterial för flygnavigation. Lyckades inte själv hitta det på deras hemsida.

Vad svarade dom? :)
Jag misstänker att det blir lite krångligt om du ska använda det på nätet...

Insider skrev:

Vad svarade dom? :)

De skriver att det kan ta upp till 24 timmar innan man får svar. Har inte fått något ännu.

Insider skrev:

Jag misstänker att det blir lite krångligt om du ska använda det på nätet...

De ger ju inte bort något, det inser jag ju. Nu går det ju faktiskt att köpa delar av olika kartor man är intresserad av. Det har de ju ett rätt enkelt gränssnitt som räknar ut priset baserat på hur stor yta du vill ha av en karta. Varför skulle det sedan bli krångligt om jag vill använda det på nätet?

Nu medan jag skrev detta inlägg så kollade jag upp hur man får använda exempelvis en vektorbaserad karta.

Följande fick jag fram:

Medgivande för Internet 
Medgivande 
Valt underlagsmaterial: Sverigekartan   
Skärmupplösning: 640 * 480   
Storlek på kartbild: 1/4 bildskärm   
Domännamn: [url]www.flygfyren.nu[/url]    
Giltigt till och med: 2006-04-05   
Pris inkl. moms (SEK): 450:-

lillebror skrev:

Varför skulle det sedan bli krångligt om jag vill använda det på nätet?

Krångligt och krångligt. Jag menade nog bara att det blir dyrare och eventuellt krångligare prissättning.

lillebror skrev:

Nu medan jag skrev detta inlägg så kollade jag upp hur man får använda exempelvis en vektorbaserad karta.

Följande fick jag fram:

Medgivande för Internet 
Medgivande 
Valt underlagsmaterial: Sverigekartan   
Skärmupplösning: 640 * 480   
Storlek på kartbild: 1/4 bildskärm   
Domännamn: [url]www.flygfyren.nu[/url]    
Giltigt till och med: 2006-04-05   
Pris inkl. moms (SEK): 450:-

Det var ju inte alls krångligt insåg jag nu. :)
Bland googles sökresultat fanns den här sidan, om hur man laddar vektor data från en Mapinfo MIF fil och genererar en bild med PHP. Sverigekartan fanns ju i MIF-format bl.a.

136 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.b943c234
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
133 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)