HEJ
Jobbar med en amatörsida med främst tåg och bussinrikning, Jona on the net
Funderar på och även göra en undersida där med en databas / bildgalleri som komplement! Har inga programmeringskunskaper idag och är därför ute efter ett enkelt använt program för att bygga upp denna databas!
Sidan ovan ligger på 2 st olika servers. Telia och scorpiondata! Den sistnämda ingår MySQL, PHP och mod_perl!
Nu till infon hur jag tänkt mig detta.
Jag tänkte börja med bussavdelningen! Då ska besökaren kunna välja bolag först, sedan bussen internummer och då få upp bussens info, tex antalet stolar, dörrställningen och annat smått och gått! Sedan ska även länkar till varje bild jag fotat på den nämda individen visas!
Sedan vill jag gärna att man ska kunna söka i databasen. Skriver man Tex "Skelleftebuss 131" så får man upp infosidan med just den bussen!
Infosidan kan med fördel även vara ett separat fönster!
Under sökning eller om man kan välja modellbetekningar så kan alla passande individer radas upp och man kan då TEX se antalet Volvo 9700 jag fotat som ett exempel! Varje bolag och varje buss av en vis model visas alltså!
Eftersom jag inte har någon kunskap om detta vet jag egentligen inte riktigt hur jag vill ha databasen/bildgalleriet!
Kom gärna med tips på lättanvända kostnadsfria program eller synpunkter på hur jag ska fixa detta!
Även synpunter på såådant jag inte tänkt på är med fördel välkommna!
MVH Jona i AC