webForumDet fria alternativet

Designval med SESSION och MySQL

3 svar · 1 062 visningar · startad av kalaserc

kalasercMedlem sedan apr. 20047 inlägg

Hej alla där ute!

Jag sitter och jobbar på ett litet projekt och jag har sött på ett litet intressant designval.

Jag vill skapa en anslutning till en mysqlserver för att sedan spara mysqlresursen jag får tillbaka. På det här sättet skulle jag bara behöva öppna en anslutning mot min mysqlserver. Alternativ två är att öppna och stänga för varje phpsida. Det här ser jag som ett mycket med osmidigt alternativ. Hur går ni tillväga med sånt här?

Jag märkte då till min förvåning att man inte kan spara en mysqlresurs i php's $_SESSION. Går det att göra på något annat sätt eller är alternativ två den enda lösningen på problemet?

Tack på förhand.

Jocke

NiklassonMedlem sedan nov. 2000857 inlägg

Tråden flyttas från "Script - PHP"..

jeliassonMedlem sedan sep. 200522 inlägg

Är väll inga problem att göra en SQL anslutning vid varje page-request?

mmmMangeMedlem sedan jan. 2005110 inlägg

Själv använder jag en hemmasnickrad klass (DBObject), som bygger på PDO-klassen. I början av varje skript kör jag

$DB = new DBObject( lite hemliga parametrar :) )

Sedan använder jag mitt objekt under hela skriptets gång. Vill jag t.ex. ha reda på antalet personer födda 1981 kör jag helt enkelt

print $DB->GetFirstValue( "SELECT name FROM persons WHERE birthyear=1981" );

Men om du tvunget vill öppna en "konstant" databasanslutning kan du kika på mysql_pconnect(). http://se2.php.net/manual/en/function.mysql-pconnect.php

Men mysql_ -funktionerna är rätt gamla och ineffektiva, inget jag vill rekommendera dig att använda. mysqli och PDO är nyare och effektivare.

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
124 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)