webForumDet fria alternativet

Hjälp med (troligtvis) enkelt script.

PHP

5 svar · 369 visningar · startad av Poteta

Medlem sedan maj 20053 909 inlägg
Frågan#1

Tjena!
Jag ska försöka förklara vad jag vill ha hjälp med. Inte så lätt eftersom jag inte kan ett smack om PHP.
Kan någon skriva ett enkelt script som ordnar så att jag kan visa en textfils innehåll (helst Verdana) i en layer på min hemsida? Alltså, jag vill kunna skriva all text i notepad, spara som textfil och sedan med hjälp av ftp skicka upp filen till min hemsida. Finns det någon vänlig själ som kan hjälpa mig med det?
Btw, jag försöker lära mig om PHP och MySQL men själva starttröskeln känns hopplöst hög. Har ni tips på enkla och gratis script någonstans får ni gärna berätta.
God Jul förresten! :bire

Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Där du vill ha den gör du include på filen, ex:

<textarea> <?php include("foobar.txt"); ?> </textarea>

Jo, fast jag vill inte att det ska synas en ruta. Det ska alltså se ut som text som skrivits in på vanligt sätt på hemsidan, hur tusan ska jag förklara... :r
Det ska bli ett område på hemsidan där det syns text, text som jag har skrivit i en textfil. Det ska dock inte synas att det kommer från något annat ställe om man säger så. Slå mig om jag inte förklarar rätt... :D

Medlem sedan aug. 20039 340 inlägg

GunnarD's kod något ändrad:

<div style="border: 1px solid black; background: RGB(276,215,255); color: black;"> <?php include("foobar.txt"); ?> </div>
Medlem sedan juni 20014 290 inlägg

Det som händer är att php koden kommer att ersättas av filens innehåll, så skriv in:

<?php include("foobar.txt"); ?>

där du vill att filens innehåll skall vara i din html fil.

Där satt den! Satans enkelt, om man kan vill säga. ;) Tack! (Tack också till nitro2k01, finns lite att leka med där ser jag!)

271 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.d8c17768
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
133 ms — ändringar (db)