webForumDet fria alternativet

Skickat mail med länk i visas EJ som länk i Hotmail

PHP

3 svar · 337 visningar · startad av lillebror

Medlem sedan apr. 20041 597 inlägg
Frågan#1

Hej,

Jag har en funktion där man kan tipsa någon om en artikel. Man fyller i ett formulär med namn och mottagarens e-postadress. Mailet skickas iväg som det ska med en länk skriven med taggen <a href>. Nu verkar denna inte tolkas på rätt sätt när jag läser mailet i hotmail. Då finns fortfarande taggen kvar i klartext.

Så här ser meddelandet ut som skicas iväg:

$message = "Din vän ".$_POST['yourname']." tipsar dig om artikeln <a href=\"http://www.flygfyren.nu/showarticle.php?articleID=".$_POST['articleID']."\">".$_POST['articlesubject']."</a>";

Hur löser jag detta så att ahref-taggen tolkas rätt så att enbart länknamnet visas?

Medlem sedan mars 20034 471 inlägg

Vad händer om du i stället skriver:

$message = "Din vän ".$_POST['yourname']." tipsar dig om artikeln $_POST['articlesubject'] här: www.flygfyren.nu/showarticle.php?articleID=".$_POST['articleID'];

Det skulle kunna vara så att hotmail av säkerhetsskäl inte evaluerar HTML-kod.

Jo det fungerar när jag skriver som du föreslår, men dår får jag ju adressen i klartext vilket inte ser så snyggt ut. Jag hade hellre velat ha namnet på artikeln istället för att visa adressen. Men det kanske inte går? Sedan upptäckte jag att hotmail slängde detta mail direkt i papperskorgen (det tog ett tag innan jag insåg det) för det dök aldrig upp och jag höll på och sände om och om igen :)

Så här ser min header ut för mailet:

$headers = 'From: [email]noreply@flygfyren.nu[/email]' . "\r\n" . 'X-Mailer: PHP/' . phpversion();

Är det min header som är felaktig om jag vill kunna använda html i texten? Hur skall en html-vänlig header se ut?! :OO

267 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
128 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
136 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
117 ms — ändringar (db)