OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg Allå!
Nu är jag sugen på att börja arbeta lite med php. Vilken bok rekommenderar ni om jag vill lära mig mer om PHP och MySQL? Jag har tidigare jobbat med Access och ASP så jag är inte heeelt dum i huvudet vad gäller det här området.
Jag har för mig att det finns något visuellt verktyg för MySQL-databaser, så att det fungerar lite som Access. Någon som vet vad det heter? Är det annars så att jag skapar min databas direkt på mitt webbhotells konto med olika SQL-kommandon? Hur kör man en backup på databasen i så fall?
Har ni tips på någon sida som yberenkelt förklarar det mest grundläggande i php, hur man definierar variabler etc? Inte någon jättebamsereferenssida nu utan helst något som någon privatperson kanske knappat ihop.
fiddlerMedlem sedan juli 20023 617 inlägg Skolan på http://www.phpportalen.net/ kanske kan vara ett tips att starta med.
aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg Mina bästa tips hittar du här genom att följa länkarna i inlägget. :)
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Ang. databaser så brukar webbhotellet skapa din databas som du sen kan administrera genom phpMyAdmin eller något liknande verktyg som webbhotellet har installerat. Där kan man också enkelt göra en backup av databasen.
Har inga riktigt bra länkar om php mer än phpportalen. Men manualen är lätt att söka i. http://www.php.net/manual/sv/
Att tilldela en variabel ett värde i php är inte svårt då variablarna kan innehålla både strängar eller integer utan att detta deklareras.
<?php
$minStrang = "Detta är min sträng.";
$minInt = 123;
echo $minStrang;
echo $minInt;
?>
OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg Avslutar man alltid alla kommandon med ;-tecknet i PHP?
Hur skapar man en Connection till sin databas och hur ser motsvarande RecSet ut i PHP?
Jag skall läsa på detta flitigare sedan men det vore trevligt med lite skrap på ytan så jag förstår grundprinciperna.
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg japp, avsluta med ;
Anslut till mySQL:
<?php
$db = mysql_connect('localhost', 'användarnamn', 'lösenord');
mysql_select_db('databasnamn');
$result = mysql_query("SELECT * FROM tabellen WHERE namn = 'Oputres'") or die (mysql_error());
// loopa ut resultatet
while ($row = mysql_fetch_array($result)) {
echo $row['namn'] . '<br />';
}
?>
OputresMedlem sedan feb. 2004333 inlägg Mycket intressant! Det här är ju inte alls rena grekiskan, man förstår ju principen ganska bra. Nu skall jag köpa en PHP-bok!
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg PHP är faktiskt ganska enkelt språk att förstå. Logiska namn på det mesta.
Lycka till.
oskobMedlem sedan maj 20021 558 inlägg Jag började med asp och höll på rätt länge med det. Min övergång till php gick bara på några veckor. Kan man asp är det otroligt lätt att gå över och jag ångrar inte en sekund att jag gjorde det. Väldigt intelligent språk.