Såg nu att på B one kan man välja om man vill ha php4 eller uppgradera till php5, vad tycker ni jag ska göra?
php4 vs php5
9 svar · 460 visningar · startad av mr.mainline
PHP5 är något känsligare för fulkod, annars ska det inte vara några som helst problem.
Själv hade jag bara något enstaka gammalt nybörjarskript, som ännu var i drift, som jag fick göra lite handpåläggning på, när jag gick över från PHP4 till PHP5.
Känner du att du kodat något sånär korrekt så bör du inte ha några större problem, i annat fall är det ett ypperligt tillfälle att lära sig detta ;)
Om det skulle ha någon betydelse att du ligger på b-one har jag ingen aning om, men man kan aldrig vara helt säker :)
PHP 5 har många fina OO klasser, och om du gillar OO lika mycket som jag så är valet lätt. :) Men i och med att det är lite nyare, så har inte alla olika webbhotell stöd för det än.. Om du har tänkt byta webbhotell, eller om du skriver sidor i PHP för att sälja utan att du själv hanterar hosting.. Så kan det vara ett bra val att hålla sig från den nya funktionaliteten och fortsätta med det som har mest stöd. :)
*mmm*... oo.
Jag har hört - andrahandsuppgifter - att konstruktorer i PHP 5 ser helt annorlunda ut? Om det stämmer och du har klasser, måste alltså dessa i viss utsträckning kodas om. (Men OO stödet ska vara mycket bättre. Så antagligen är det värt det extra besväret?) Jag har själv PHP 4, så jag vet inte av egen erfarenhet.
Jag har hört - andrahandsuppgifter - att konstruktorer i PHP 5 ser helt annorlunda ut?
Japp, i php4 används en metod med samma namn som klassen som konstruktor, i 5an avändes nyckelordet __construct, men php5 är bakåtkompatibelt med det gamla sättet. dvs gamla sättet:
class Foo{
var $bar;
function Foo($bar){
$this->bar = $bar;
}
Nya sättet:
class Foo{
public $bar;
function __construct($bar){
$this->bar = $bar;
}
}
båda två funkar alltså i php5
PHP gruppen är alldeles för heta på bakåt kompatibilitet.. Så det är lugnt att använda dina gamla klasser i php5. Du kan ta php3 kod och fortfarande använda det mesta utan problem. :P
Thanks, jag uppgraderar till php5
mr.mainline skrev:
Thanks, jag uppgraderar till php5
Dessutom verkar det som om man kan gradera ner till fyran igen om man skulle behöva. Inget att förlora på att testa femman m.a.o. :)
jag fattar inte varför övergången till 5an varit så seg. på de allra flesta webhosts kör man fortfarande 4an =(
5an är så överlägsen, OO vet jag inte så mkt om då jag ej kodar så mkt på det viset, men DOM i 5an är så klockren überutvecklad jämfört med 4an. att koda med xml i 4an var för jävligt, att koda med xml i 5an är rena drömmen.
Jag tycker b-one:s lösning var bra. Om det, mot förmodan, är något som slutar att fungera när man uppgraderar kan man nedgradera igen mens man löser problemet.