Skulle behöva lite vägledning om hur man gör omladdningar i PHP.
Gärna någon funktion så kan jag hitta retsen själv!
newbiefråga
15 svar · 570 visningar · startad av rille31
Omladdningar? Du får nog förklara dig lite bättre.
sorry, här är lite mer info
Ett serversides-program som implementerar serverstyrd omladdning. HTTP-serversides-programmet ska skriva ut följande information med mime-typen text/plain:
Uh, låter som någon skoluppgift.
Jag behöver fortfarande mer info för att förstå vad du menar. :)
Melea skrev:
Uh, låter som någon skoluppgift.
Jag behöver fortfarande mer info för att förstå vad du menar. :)
Stämmer, går en distanskurs i programmering fast dom ger ingen handledning PHP x(
Tex en klocka i php som uppdateras automatiskt i webläsaren
Låter extremt dumt att bygga en klocka i PHP.
Det finns, vad jag vet, ingen sådan funktion. Du får helt enkelt använda dig av
<meta http-equiv="Refresh" content = "1; URL=index.php" >
För att uppdatera sidan.
Jo det kanske är lite onödigt men det är ett bra sätt att visa att sidan uppdateras då bilden är annorlunda vid varje tillfälle.
Nu behöver det inte vara en klocka utan kan vara vad som helst på sidan.
hittade llite mer info server push och client pull.
Tacksam för hjälpen:)
men eftersom det är webbläsaren som bestämmer om sidan ska uppdateras lr inte så kan du inte med php styra det. Med javascript lr meta tags går det men inte med php eftersom det körs på servern..
Ja om det inte går så blir det svårt
Om det inte går med php måste det funka med ngt annat språk
Här är uppgiften i klartext
Gör ett HTTP-serversides-program som implementerar SERVERSTYRD omladdning. HTTP-serversides-programmet ska skriva ut följande information med mime-typen text/plain:
Tid
En räknare som räknar ner från 10 till 1
Sidan ska laddas om en gång i sekunden.
Exempel Ett enkelt exempel. Använd exempelvis browsern Firefox, Internet Explorer hanterar inte mime-typen multipart/x-mixed-replace ännu.
Vi skulle även göra ett serversidescripr som implementerar klientstyrd omladdning, nu fixar ja iallafall det :)
aasah skrev:
Jag rekommenderar genomläsning av följande svar i en liknande tråd:
detta och det under.
Som jag skrev i tråden så ville jag inte ha ett färdigt svar utan en vägledning.
Tex vilken funktion man skulle kunna tänkas använda.
Det blir svårt att komma en bit själv då det inte står ngt i böckerna man har samt man har ingen lärare att fråga om vägledning.
Det blir ännu svårare att hitta ett svar som eventuellt inte kan hittas om det nu inte går att göra detta med PHP.
Jag är osäker på om det går att lösa på serversidan, de kan ju iofs mena att du ska uppdatera den med en meta-tagg, men att nedräkningen ska skrivas i php, eller nått. :)
Går det ens att göra en tidräkning i något språk som körs på serversidan?
Det enda jag kan tänka mig (med begränsad kunskap inom PHP) är att köra en loop som hela tiden kollar aktuell tid och jämför med tidpunkten då du startade scriptet, tills t.ex. 10 sekunder har gått. Vilket blir väldigt, väldigt omständigt, och synd om servern.
du kan köra ett php skript som skriver ut text med jämna mellanrum .. kika på ob_flush() och flush()
kika på ..
http://se2.php.net/manual/sv/function.flush.php
testa det första exemplet de har där.. kanske är ngt sånt du vill ha ?
det fungerade i firefox ..
TSM ska testa lite!