MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg
Iceyes skrev:
det känns som alternativ 2 skulle vara lättast. och om det funkar felfritt kanske det skulle vara bäst att testa med det.
men hur skulle jag då gå till väga?
sendmail.php
<?php
mail( "iceyes87@gmail.com", $_POST['subject'],
$_POST['message'], "From: {$_POST['realname']}\r\n" .
"Reply-To: {$_POST['email']}\r\n" );
$message = rawurlencode($_POST['message']);
$realname = rawurlencode($_POST['realname']);
header("Location: /formresult.php ?done=1&message=$message&realname=$realname");
exit;
?>
formresult.php
<?php
if(isset($_GET['done'])) {
echo '
<center>Vi tackar för ditt meddelande '.$_GET['realname'].'<br />
Följande meddelande:<em><br />
<br />
'.nl2br($_GET['message']).'</em><br /><br />
har leverats</center>
';
}
?>
Sedan har jag lite åsikter om din mail-kod, men det behöver vi inte ta här, då det fungerar för dig.
IceyesMedlem sedan apr. 200592 inlägg Okej tack så mycket, det ser ut att funka iallafall nu.
möjligen kanske det skulle vara lika bra att ta det där med mailkoden så kanske man slipper fler bekymmer med formuläret sen?
det går ju göra igenom PM om inte annat
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Det är främst en sak jag hänger upp mig på.
Header From ska vara en ren e-postadress, eller av formatet Namn <namn@server.com>.
Då skulle det istället blivit så här:
<?php
$_POST['message'], "From: {$_POST['realname']} <{$_POST['email']}>\r\n" .
"Reply-To: {$_POST['email']}\r\n" );
header("Location: /formresult.php ?done=1&message=$message&realname=$realname");
exit;
?>
Som avsändare bör du ha en e-postadress som hör hemma på den e-postserver du skickar från.
Det finns de mailservrar här i världen som rensar bort mail där inte avsändaradressen hör hemma på den sändande mailservern.
Nu fungerar det för dig, så du kan låta det vara som det är, men för framtida användning, då mailet kanske ska gå till en Hotmail-adress eller liknande, så kan du bli tvungen att göra något i stil med:
<?php
$headers = "From: Kontaktformulär <iceyes87@gmail.com>\r\n";
$headers .= "Reply-To: iceyes87@gmail.com\r\n";
$headers .= "Return-path: iceyes87@gmail.com\r\n";
"Från: {$_POST['realname']}, {$_POST['email']}\r\n\r\n".$_POST['message'], $headers );
exit;
?>
IceyesMedlem sedan apr. 200592 inlägg okej, jag upskattar din tanke på den där biten, enda problemet med att ha den nedersta koden är att
det inte kommer fram någon reply adress utan den blir skriven som text i formuläret. och från adressen blir: Från: Kontaktformulär <iceyes87@gmail.com>
men det skadar ju inte får då vet man vart det kommer ifrån, men innan fanns reply så man med en enkel knapptryckning kunde trycka där och svara
annars tror jag nog det skulle vara bättre att ha det så.