webForumDet fria alternativet

PHP_SELF eller REQUEST_URI?

2 svar · 237 visningar · startad av filipbh

filipbhMedlem sedan juli 2002402 inlägg

Hej... Hur ska man göra för att få den sidan man är inne på fast inte sista GET-adressen? Jag började med PHP_SELF men då fick jag ju bara själv sidan och med REQUEST_URI får jag med hela men jag vill inte ha hela..

Jag har en länk som heter "Visa info" och när man trycker på den blir det ju då "Dölj info". Länken ger sida.php?showinfo=yes eller no beroende på vilken man trycker på. T.ex. "Visa info" visas. Jag trycker på länken och får fram infon. När jag inte vill visa länken längre trycker jag på "Dölj info" och använder REQUEST_URI men då blir ju hela länken så här: sida.php?showinfo=yes&showinfo=no. Anledningen till att jag inte tar PHP_SELF är för att jag har flera andra "GET"-adresser och de tas ju bort om man inte använder REQUEST_URI. Vad ska jag göra för att lösa problemet?

Ursäkta att min fråga blev väldigt rörig...

Fullständiga länkarna ser ut så här: sida.php?do=showvisitors&show=unika&showinfo=yes
och
sida.php?do=showvisitors&show=unika&showinfo=no

mac7Medlem sedan sep. 20052 inlägg

kanske inte så snyggt, men borde väl funka.

echo("<a href='".(str_replace("showinfo=yes", "showinfo=no", $_SERVER[REQUEST_URI]))."'>L&#228;nk</a>");
filipbhMedlem sedan juli 2002402 inlägg

Tack... Det fungerar, men det förutsätter att man i länken till den här sidan har satt showinfo=no. Annars har den ju ingenting att göra om.

Genererad på 374 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb