webForumDet fria alternativet

Två språk och komm ihåg vilket som är valt

PHP

5 svar · 427 visningar · startad av SONICdust

Medlem sedan nov. 2003196 inlägg
Frågan#1

Jag har en lite webbplats som innehåller cirka 5 sidor

• startsida
  • om
  • produkter
  • produkt
  • produkt
  • produkt

kontakta

Som ni ser är inte sidan stor så jag har det är inte med någon databas i bilden. Nu undrar jag hur jag gör detta snyggast. Sidan ska vara på svenska och engelska. Om man har valt engelska så kommer den ihåg det nästa gång. Lika så om man är på sidan http://minsida.se/produkter/kalles_kaviar/ och väljer att byta språk från svenska till engelska så kommer man http://minsida.se/eng/produkter/kalles_kaviar/.
Några tips hur jag löser det?

Tack på förhand

Medlem sedan mars 20032 667 inlägg

Spara vilken språk användaren har valt i en cookie. Finns ingen cookie sätter du ett som språken som default. Skicka besökaren till rätt version beroende på värdet i kakan. :)

K@llen skrev:

Spara vilken språk användaren har valt i en cookie. Finns ingen cookie sätter du ett som språken som default. Skicka besökaren till rätt version beroende på värdet i kakan. :)

Det låter så enkelt och så är det jag tänkte också, men är inte världs bäst på cookies... någon bra tips, sökte lite här på WF men snurra bort mig lite dom olika förslagen jag hitta.

Medlem sedan sep. 2005114 inlägg

php.net/setcookie

eller om du bara vill ha den intressanta delen:

setcookie("cookienamn","cookievärde",livslängd);
t.ex.

$lang = $_GET["language"];
setcookie("lang",$lang,time()+(3600*24));

sen för att få tillbaks värdet

$lang = $_COOKIE["lang"];
Medlem sedan feb. 2003216 inlägg

Jag har då aldrig fått cookies i PHP att funka som dom skall. Förmodligen för att jag gjort något fel för det var typ 2 år sen sist :)

Du kan ju alltid fixa cookies med JavaScript istället. quirksmode.org är en start. Den sidan innehåller en massa matnyttigt så jag rekomenderar att bookmarka den

Får tacka dapper & mangan för er förslag!

259 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2
125 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
126 ms — ändringar (db)