Hej igen alla hjälpsamma kaffedrickare!
Såg att denna frågan varit upp flera gånger innan men trots att jag gör som manualen säger och som lösningen o tidigare trådar kvarstår ett fel.
Jag kör PHP >5 på en win2003 server med apache. Ville aktivera php_mysql.dll i php.ini för att få tillgång till min MySQL server. Har gjort följande:
- Lagt till sökvägen till php-mappen i mina "Enviorment variables"
- Ställt in EXTENSION_DIR i php.ini till c:\php\ext
- Aktiverat raden "exstension-php_mysql.dll"
När jag startar om webbserver-tjänsten klagar den inte utan laddar bibloteket som den skall (antar jag) men när jag försöker göra en MySQL_Connect i ett PHP-script säger den fortfarande att fuktionen inte finns
Call to undefined function mysql_connect()
Härvid tar ju dokumentationen slut.. hur katten skall man få PHP att tillåta funktioner ut msql-funktionerna? Finns det nått sätt att se om PHP VERKLIGEN har laddad biblioteket?
Kollar jag vad PHPINFO() reutrnerar så står det inget om att MySQL är en tillgänglig miljö?
Behöver jag kopiera biblioteken / DLL:erna till ytterligare nån mapp?
Alla tips är uppskattade!
och efter ytterligare pill från mitt håll säger den nu när jag startar webbserver-tjänsten att php_mysql.dll (iofs i rätt dir) inte kunde laddas pga att "rutinen inte kunde hittas" vilken jevla rutin?? Vad katten har jag missat nu?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Kopiera libmysql.dll till den katalog du har Apache.exe.
tyvärr kvarstår samma resultat. När jag drar igång Apachen rapporteras
Unable to load module c:\PHP\ext\php_mysql.dll. Unable to find the proceedure
Fanken.. så jekla svårt kan det ju inte vara??
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Själv har jag gjort precis så, kopierat libmysql.dll till Apache:s bin-katalog, samt aktiverat i php.ini.
Det har aldrig varit några problem att få det att fungera.
Det har i.o.f.s varit på XP, men jag tycker inte det ska ha någon betydelse.
En mycket dum fråga, ber om ursäkt i förväg.
Du har kollat upp att du verkligen har en php_mysql.dll i ext-katalogen ?
Det enda jag kan se skiljer sig åt är att jag har extension_dir angivet med framåtlutande snedsträck, typ:
extension_dir = "c:/php/ext"
Har kollat igen och igen ;)
Jag har placerat libMySQL.dll och php_mysql.dll på alla möjliga tänkabra ställen nu. Fortfarande klagar tjänsten på att den inte hittar proceduren för att dra igång bibliotket. (även i c:\php\ext)
Vad e skillnaden på libmySQL.dll och PHP_mysql.dll? På vilket sätt jobbar de mot varrandra och vilken miljö jobbar med vilken dll?
Finns det versionsskillnader som det kan strula med.. kör ju senaste versionen av php.. är den för modern för manualen?
provade också med frammåtslashar men det gjorde ingen skillnad.
Vad katten kan jag gjort för fel? Tack för att ni försöker =)
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg Själv har jag inte brytt mig om att uppdatera efter 5.0.4, men jag har aldrig haft några som helst problem med det, och har heller därför inte fördjupat mig i det.
Hittade problemet. Den libMySQL.dll som jag flyttade din apaches BIN var den som kom från System32.. o den var såklart för gammal. När jag la en den som kom med MySQL-versionen så funkade det bra.. tack för hjälpen!