Jag är helt ny inom PHP, har bestämt mig för att övergå från ASP till PHP.
Har stött på ett problem - som väll alla skrattar åt, men jag vill ha det förklarat för mig.
Laddade hem ett gratis-script, som skulle ha mysql-databas, det var en text, som man skulle lägga in i databasen, hur skapar jag en sån databas?
Hur fungerar mysql?
4 svar · 470 visningar · startad av Les Paul
Om du har Mysql så ska du även ha ett användarnamn och lösenord. Du använder PHP-funktionen mysql_connect för att ansluta till Mysql. Som argument anger du ditt användarnamn och lösenord. Därefter använder du funktionen mysql_query för att skicka kommandon till Mysql. Det första du bör göra är att skapa en databas. Kommandot för det heter CREATE DATABASE, exempelvis:
mysql_query("CREATE DATABASE min_databas");
som då skapar en databas med namnet min_databas.
När du har gjort så talar du om att du vill använda den databasen, med funktionen mysql_select_db:
mysql_select_db("min_databas");
Sen lägger du in saker i databasen genom att skicka kommandona med funktionen mysql_query.
Se även artikeln på min hemsida:
http://www.tydal.nu/article/76
Till att börja med måste du ladda hem och installera MySQL (om du inte ligger på ett webbhotell).
Jag tycker även du bör kolla in phpMyAdmin som är en samling phpscript som underlättar administrationen av mysql.