CompusaMedlem sedan jan. 20022 952 inlägg
Vill bara passa på att tipsa er som programmerar med PHP5 att kika in detta mycket intressant ramverk. Någon som har erfarenheter av det? Verkar i mitt tycke onekligen intressant och påminner mycket om hur man göra webb-aplikationer med asp.net
In summary, PRADO provides the following benefits for PHP programmers:
* Reusability - Codes following the PRADO component protocol are highly reusable.
* Ease of use - Using PRADO components are extremely easy. Usually they simply involve configuring component properties and writing event handlers.
* Robustness - PRADO frees developers from writing boring, buggy code. They code in terms of objects, methods and properties, instead of URLs and query parameters. The latest PHP5 exception mechanism is exploited that enables line-precise error reporting.
* Performance - PRADO applications are fast. PRADO implements a caching technique that allows the performance of PRADO applications to be comparable to those based on commonly used template engines.
* Team integration - PRADO enables separation of content and presentation. Components, typically pages, have their content (logic) and presentation stored in different files. The introduction of module concept facilitates task division and centralization of logic and data.
Länk för nyfikna:
http://www.xisc.com/
emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg
Intressant! En ASP.NET-kopia i PHP.
Japp, har installerat ramverket och håller på för fullt :)
WiZzLeRMedlem sedan juni 2002369 inlägg
okey. vad jag har förstått så är PRADO ett "template engine" eller är det med som typ codebehind? Är det likt Smarty ? Någon som har använt båda och vill snacka lite om "pros and cons" ?
emissionMedlem sedan dec. 19996 095 inlägg
Nej, det vore synd att kalla PRADO för en template engine, även om det finns likheter. PRADO är mer ett försök att bygga upp ett helt webbramverk i PHP, med ASP.NET som utgångspunkt. Har inte hunnit prova PRADO ännu, men det verkar lovande. Smarty är klockrent, men inte lika omfattande.
Det är precis som Emission säger. Jag har testat det litegrann och ska utveckla en applikation med hjälp av detta ramverk. Att kunna bygga webb-applikationer med php på ett liknande sätt som man kan göra i asp.net är något som jag velat länge. En förutsättning för att utnyttja detta ramverk är att man har stöd för PHP5 och kan behärska objektorienterad programmering.
Han som har byggt ramverket vann zend's PHP5 contest
http://www.zend.com/php5/contest/top_rated.php
WiZzLeRMedlem sedan juni 2002369 inlägg
varför göra det så svårt för dig själv ? Jobba med ASP.NET istället. =)