Hej!
Jag håller på och konstruerar ett forum. Nu när jag använder "-tecken i ett forummeddelande så sätter php in slashar för på det här sättet när det senare visas:
\\\"HJÄLP!!!\\\" är exempel på en mindre relevant rubrik eftersom den inte säger något om vad tråden handlar om.
Hur kommer jag till rätta med det?
Vad är det för funktion jag ska använda mig av om jag vill ta bort eventuella html-tecken en användare har skrivit i ett forummeddelande?
PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg Tack för tipset. Ska man ta bort slash-tecknena (eller ska de rent utav vara kvar?) innan man lägger in meddelandet i databasen eller ska man göra det när man presenterar tråden?!
Jag har läst lite om stripslashes nu men inte kunnat komma fram till exakt vad det är bra för. Kan något ge ett kort exempel så att jag förstår? :)
Följdfråga. Ska jag köra stripslashes innan på den text jag ska lagra i databasen eller ska jag använda funktionen innan jag presenterar samma data?
När jag kör min förhandsgranskningsfunktion för en ny tråd i forumet så dubbleras antalet slashar för varje gång jag förhandsgranskar! Vad är det som händer?
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg
lillebror skrev:
Tack för tipset. Ska man ta bort slash-tecknena (eller ska de rent utav vara kvar?) innan man lägger in meddelandet i databasen eller ska man göra det när man presenterar tråden?!
Dina slashtecken behöver du ha där i din SQL-fråga för att inte riskera SQL-injections.
Men när du sparar ska dessa försvinna, och inte lagras i databasen, såvida du inte kört addslashes() eller något liknande.
MatteMedlem sedan aug. 20002 975 inlägg
lillebror skrev:
När jag kör min förhandsgranskningsfunktion för en ny tråd i forumet så dubbleras antalet slashar för varje gång jag förhandsgranskar! Vad är det som händer?
Här behöver du köra stripslashes() innan du visar.