webForumDet fria alternativet

mysql på annan server

6 svar · 391 visningar · startad av FunTrix

FunTrixMedlem sedan okt. 2003118 inlägg

Hejsan jag undrar hur man gör för att länka mysql till en annan server, hur gör jag då? vill alltså använda mig utav två skillda servrar en för mysql och en för bilder osv, problemet är alltså hur jag ska lyckas länka in mysql servern...

har fått detta error när jag har provat:
Warning: mysql_connect() [function.mysql-connect]: Unknown MySQL server host 'funtrix.no-ip.org/' (11004) in D:\wwwroot\funtrix\upload\conn.php on line 9

Warning: mysql_select_db(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in D:\wwwroot\funtrix\upload\conn.php on line 10

jag får även upp samma error om jag kör med www. men hur ska jag göra för att lösa detta ? :O jag kan inte använda mig utav localhost då det ligger på en annan dator...

Kent.JMedlem sedan aug. 2001153 inlägg

Är brandväggen öppen för MySQL på andra servern? Tillåter MySQL att din användare loggar in från andra IP?

hur kan jag kolla om brandväggen är öppen för just MySQL?
jag kan säga att MySQL finns så att man kan nå det på båda servrarna men om det måste vara något annat för att länka mellan olika servrar vet jag inte...

greyhoundMedlem sedan maj 20031 472 inlägg

Testa ta bort det sista "/" på adressen till servern.

GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg

FunTrix skrev:

hur kan jag kolla om brandväggen är öppen för just MySQL?

Ett enkelt sätt, om du inte har någon MySQL-klient att testa med, är att köra telnet. Startmenyn > Kör > telnet funtrix.no-ip.org 3306
Jag testade och kommer inte åt servern. Så port 3306 är troligtvis inte öppen mot MySQL-servern.

den är öppen nu men får detta error :
Warning: mysql_connect(): Client does not support authentication protocol requested by server; consider upgrading MySQL client in line 9
Warning: mysql_select_db(): supplied argument is not a valid MySQL-Link resource in line 10
vad beror det på?

på denna sida:

<?php

// Byt ut mot dina inloggningsuppgifter och databas 
$mysql_server = "funtrix.no-ip.org";
$mysql_user = "";
$mysql_password = "";
$mysql_database = "";

$conn = mysql_connect($mysql_server, $mysql_user, $mysql_password);
mysql_select_db($mysql_database, $conn);

/* 
Se till att det inte finns några dolda tecken, typ radbyte 
eller mellanslag, efter den avslutande PHP-taggen !!! 
*/ 
?>
GeinMedlem sedan sep. 20005 700 inlägg
125 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
123 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)