webForumDet fria alternativet

Newbe PHP fråga - Webshop

3 svar · 439 visningar · startad av haider

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Hej

Det finns ett stort antal webshoppar ute, för ingen kostnad alls. Så långt är allting super.

De fungerar genom att köpknappen har alla attribut inprogrammerade.

Jag trixade lite med javascript, där jag skapade en array som såg ut så ungefär

var objekt = new Array();
objekt[0] = ["tix101","1.400 kr","TV4000","1.3 kg exkl. HDD","Secret Info"];
...
..

Det vill säga, att varje array-objekt innehåller 5 komponenter.
Via javascript gjorde jag så att knappen genererades utifrån "databasen", så att man på så vis slapp göra nya knappar hela tiden. Prisinfo, detaljinfo och allt sånt hämtades från databasen - tja, ni PHP folk vet ju mer om detta än jag, om databasers fördelar.

Frågan jag har är denna: Kan man göra nåt liknande, simpelt o enkelt, med javascript, men som istället laddar in infon från en PHP databas?

nkrantzMedlem sedan apr. 2002830 inlägg

Jag förstår inte riktigt frågan. PHP ansvarar för hämtningen av data från databasen. Datan som hämtas med PHP kan du sedan presentera med Javascript på hemsidan.

PHP är alltså inte en databas, vilket det verkar som om du tror i din fråga.

Förtydliga gärna om jag missförstått dig!

// Nippe

haiderMedlem sedan jan. 2003956 inlägg

Aha, oki. Jag tror att jag kan ha missförstått vissa saker.
Jag trodde att man kanske via PHP kan skapa en slags databas, men tydligen sköts detta av SQL, som sen utläses/administreras på ett speciellt sätt.

När jag gjorde ett test med javascript, så gjorde jag en array med en massa artiklar, var och en med ca 5-6 objekt.

Jag chansade på att detta kanske kunde bli minneskrävande, om man har säg 100 artiklar, och 10 objekt var.
Så då tänkte jag att kanske PHP kan lagra datan i nån "databas", för en array i JS är ju också som en slags databas.

Databasen i sin tur får gärna vara en textfil eller nåt, bara den inte behöver läsas i minnet helt, utan att nåt script, vare sig det är JS eller PHP kod, som går in i textfilen/databasfilen och uthämtar datan man är ute efter.

Är det ens möjligt?

preyMedlem sedan jan. 2002341 inlägg

Vet ej om jag förstått men...

Du kan ju låta PHP hämta infon ifrån en databas (t.e.x. MySQL) och låta PHP skriva ut infon i en XML fil. XML filen kan ju sedan chachelagras hos besökaren. Du får sen mecka med java-skript för att kunna jobba lokalt (hos besökaren) mot xml filen.

Rätta mig om jag har fel någon :)

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.86db40fa
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
127 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)