Hejsan!
Jag har gjort ett script som läser från en gigantisk textfil och plockar ut lite information som ska sparas i en databas. Scriptet fungerar finfint på min egna server (Wamp 5server) men inte på surftowns server. Jag funderar på att det har med sökvägar att göra ochså efter som filen ligger på den egna hårddisken.
För det första:
Är detta rätt sätt att hänvisa till en fil på den lokala disken:
file:///c:\envackermapp\enfil.txt
...och för det andra:
När man bläddrar fram filen och skickar till scriptet genom sormuläret använder jag input type="file" men den vill gärna göra om sökvägar till tex c:\\enbapp\\bla\\text.txt
Kan man skala bort detta på något sätt eller gör det inget?
...och för det tredje:
Varför fungerar inte detta str_replace("\", "", $wee); Det blir ett felmeddelande men det fungerar perfekt om jag byter ut \ mot något annat tecken. Just \ får den att flippa.
3: Backslash är ett escape-tecken, och php-tolken tycker alltså att du försöker escapea citationstecknet som kommer efter. Du måste alltså escapea din backslash med, just det, en backslash.
str_replace("\\\", "", $wee);
Jag skulle gissa på att tvåan är av samma orsak. Script eller tolk escapear automatiskt alla backslashar. Gissar, märk väl. ;)
Skulle det kunna vara något med att surftown har spärrat den funktionen? Just at läsa textfiler från användarens hårddisk. skulle ju kunna användas till något lömskt :'(