FunTrixMedlem sedan okt. 2003118 inlägg Hejsan.. jag har letat efter ett script som skickar ut ett nytt slumpat lösenord när besökaren fyller i sin epost adress, använder mig utav md5 så måste ju få ut ett nytt lösenord på något sätt. sedan en funktion som man kan byta lösenordet i, tänkte mig att i den övre rutan skriver du i det gamla lösenordet, alltså det som vi skickade ut via mail och i den andra det nya lösenordet, traditionellt och bra.
någon som vet hur man kan göra detta?
detta script slumpar fram ett nytt lösenord men jag vet inte hur jag ska få det att skickas i ett email till besökaren som har fyllt i sin epost adress.
<?php
$length=8;
while($i<$length)
{
$a=mt_rand(1,3);
if($a==1)
{
$a=mt_rand(48,57);
$a=chr($a);
}
if($a==2)
{
$a=mt_rand(65,90);
$a=chr($a);
}
if($a==3)
{
$a=mt_rand(97,122);
$a=chr($a);
}
$ord .=$a;
$i++;
}
echo "$ord";
?>
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Den här koden kan du nog modifiera så det blir som du vill.
$losen = md5($ord);
mysql_query("UPDATE medlemmar SET losen = '$losen' WHERE namn = '".$_POST['namn']."'")or die("Databasfel:<br />Kunde inte uppdatera databasen.");
// Skicka ett med nytt lösenord
$fromname = "Ditt namn här";
$fromadress = "dinepost@sida.se";
$toadress = "".$_POST['epost']."";
$subject = "Nytt lösenord.";
$message = "Ditt nya lösenord till blablabla är $ord.\n\nDu kan ändra lösenordet när du har loggat in genom att gå till din profil.";
mail("$toadress", "$subject", $message,
"From: {$inst['epost']}\r\n" .
"Reply-To: {$inst['epost']}\r\n" .
"X-Mailer: PHP/" . phpversion());
DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg
Pedda skrev:
Den här koden kan du nog modifiera så det blir som du vill.
$losen = md5($ord);
mysql_query("UPDATE medlemmar SET losen = '$losen' WHERE namn = '".$_POST['namn']."'")or die("Databasfel:<br />Kunde inte uppdatera databasen.");
// Skicka ett med nytt lösenord
$fromname = "Ditt namn här";
$fromadress = "dinepost@sida.se";
$toadress = "".$_POST['epost']."";
$subject = "Nytt lösenord.";
$message = "Ditt nya lösenord till blablabla är $ord.\n\nDu kan ändra lösenordet när du har loggat in genom att gå till din profil.";
mail("$toadress", "$subject", $message,
"From: {$inst['epost']}\r\n" .
"Reply-To: {$inst['epost']}\r\n" .
"X-Mailer: PHP/" . phpversion());
Hehe en liten kommentar här bara, det är inte så bra om du låter användaren fylla i en email när den begär nytt lösenord, för då kan man lika gärna skippa funktionen med lösenord och bara låta folk kalla sig ngt :P
Istället ska du hämta $toaddress från databasen (den email dom uppgav när dom reggade sig själva)
mvh
PeddaMedlem sedan juni 20006 032 inlägg Givetvis, det var bara ett exempel.
Om flera kan regga sig med samma namn så brukar jag be dom fylla i epostadressen också, så man har något att jämföra med i databasen. Annars så räcker det med användarnamnet och hämta epostadressen från databasen.