Hej!
Om man ska splitta ett variabelnamn, hur gör man då?
Ex. Vill få ut siffrorna ur $_COOKIE['contact_123'], och lägga dessa i en variabel, i detta fallet 123.
Går det?
6 svar · 288 visningar · startad av Melea
Hej!
Om man ska splitta ett variabelnamn, hur gör man då?
Ex. Vill få ut siffrorna ur $_COOKIE['contact_123'], och lägga dessa i en variabel, i detta fallet 123.
Går det?
Eller, vi gör om frågan.
Jag har ett kontaktsystem, där folk får skicka in frågor som endast syns för mig. När jag tryckt på en fråga skapas en kaka som jag döper till ex. contact_123, där 123 är id't för frågan.
Nu vill jag göra en länk till frågesidan som endast jag ser, som ska vara bold om det finns några nya frågor.
Hur ska jag lösa det? Tänkte mig något som if(is_int($variabel_med_id)) { men det blir ju inget bra heller, eftersom den inte loopar igenom frågorna då.
Måste jag lösa detta med en databas? :l
Verkar som jag ser det lämpligt att lösa med databasen istället för cookies.
Annars måste du loopa igenom dina cookies (en ny för varje fråga) för att veta om du har en ny fråga.
Är det inte lämpligare att du sparar en cookie på din dator som talar om vilken tid du sedan tittade på frågorna, för att sedan köra en SQL-fråga som kollar om det finns någon nyare fråga.
För du sparar väl frågorna i databasen ?
Matte skrev:
Verkar som jag ser det lämpligt att lösa med databasen istället för cookies.
Annars måste du loopa igenom dina cookies (en ny för varje fråga) för att veta om du har en ny fråga.Är det inte lämpligare att du sparar en cookie på din dator som talar om vilken tid du sedan tittade på frågorna, för att sedan köra en SQL-fråga som kollar om det finns någon nyare fråga.
För du sparar väl frågorna i databasen ?
Visst har jag det. :)
Men hur ska jag lösa det? Ska jag skapa en ny tabell för ändamålet? Och, hur ska den se ut isåfall?
Tacksam för svar
MVH
Du sparar väl datum då frågan skickades in? Då kan du antingen som Matte föreslår ha en cookie som innehåller ditt senaste besök, och jämföra det med senaste-fråga-datum, eller ha en flagga på varje fråga om den är bevarad eller inte. Om du alltid svarar på frågorna är cookielösningen nog bättre.
Men om jag har två frågor som är olästa, och öppnar den ena, då står det ju på den andra att den är läst också?
Hur kommer jag förbi det?
Inte om du lagrar status i databasen. Om du däremot vill använda en cookie så blir det så, ja. Att ha en cookie för varje fråga verkar onödigt, bättre att flagga i databasen istället.