webForumDet fria alternativet

Fil uppladdning

5 svar · 455 visningar · startad av adde

addeMedlem sedan jan. 2000120 inlägg

Detta är säkerligen en nybörjarfråga, men jag får inte ihop det..

Försöker ladda upp en fil, filen får vara av vilken sort och storlek som helst (max 2MB, per automatik). Jag laddar inte upp filen ifrån efterföljande sida till formuläret utan skickar värdena i en hidden variabel via ett andra formulär till den tredje sidan där jag tänker skicka upp filerna...

if ($Userfile!=""){

$Userfile = $_POST[filnamn];
$tmp_name = $_POST[tmp_name];
$target_dir "/UppladdningsKatalog/";

move_uploaded_file("$tmp_name", "$target_dir.$Userfile");
}

Variablerna Userfile och tmp_name innehåller följande vid utskrift:

Userfile: bildnamn.jpg
tmp_name: /usr/local/apache/php_tmp/phpXLz23d

Jag tycker att detta borde fungera... Är det något jag glömt eller något jag gjort fel???

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Filer måste laddas upp med <input type="file">. Du kan alltså inte "vidarebefordra" en fil som postats med ett formulär, utan du måste spara den på en gång.

Mitt tips är alltså: spara filen, skicka vidare resten av värdena i hiddenfält från formulär nummer två.

oki..

filen är uppladdad med på det sätt du säger, men det går alltså inte att föra över den informationen och spara senare...

tänkte man skulle kunna förhandsgranska innan man sparar. Avbryter man innan man sparar så ligger ju filen på servern i onödan så att säga...

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Avbryter man innan man sparar så ligger ju filen på servern i onödan så att säga...

Lägg filen i någon temp-mapp. När man slutför flyttar du filen till rätt ställe. Då är det bara att rensa temp-mappen med jämna mellanrum.

mvh

Tack

Bra idé tack så mycket för hjälpen

Hmmm

Grejen är att om filen man laddar upp är lite större så är den inte uppladdad när man begär förflyttningen av filen ifrån temp-katalogen till rätt-katalog...

Hur löser man det lämpligen?

133 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
131 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)