Har insett att jag använder fel datatyp i min mysql-databas när jag lagrar date-of-birth för en person. Den datatyp jag använder nu är date. Men den tillåter bara personer att vara 35 år gamla och det håller ju inte.
DATE
A date. The supported range is '1000-01-01' to '9999-12-31'. MySQL displays DATE values in 'YYYY-MM-DD' format, but allows you to assign values to DATE columns using either strings or numbers.
I mitt fall kan det nog vara så att det går utmärkt att använda DATE för lagring i databasen men att det är så att den funktion jag har som räknar ut en persons aktuella ålder baserat på date-of-birth ställer till det. Jag vet att den har gett mig felmeddelanden när en person överskrider 1970. Vet inte riktigt om det finns en sådan begränsning i funktionen.
Det jag vet är att jag har mitt serverutrymme på en "FreeBSD-server - Obelix" hos Aleborg. Jag har trott att de kör en linuxversion på den servern. Men det kanske inte är fallet?
Om inte denna metod att ta reda på en persons ålder fungerar kanske någon annan har en likvärdig funktion?