Jag funderar på att göra ett diskussionsforum som ska vara gemensamt för min sajt och en annan sajt. Vad ska man tänka på? Hur kan man rent praktiskt gå till väga? Jag vill inte att forumet enbart ska ligga på den andra sidans server och jag antar att det gäller för dem också.
Jag använder php, asp kan jag inte. Alla tips välkomna!
Jag vill inte att forumet enbart ska ligga på den andra sidans server och jag antar att det gäller för dem också.
Lägg det på en tredje server, som båda sidornas administratörer har tillgång till. Om ni inte har inloggningskrav till de andra sidorna, räcker det med en inloggning till forumet. Då har ni reducerat eventuellt strul med användaridentiteter som flyter mellan siterna. Det blir med andra ord inte konstigare än vilket forum som helst.
pelikanen skrev:
Jag använder php, asp kan jag inte.
Det finns många forum-programvaror som bygger på php. Däribland vBulletin, som wF använder, och phpBB, som är gratis och används på många håll. Båda dessa varianter erbjuder ett fullt funktionellt forum. Med en del php-kunskaper, kanske du även kan vidareutveckla egen funktionalitet vid behov.
Det låter bra. Vill nog inte använda ett färdigt forum. Vi har båda olika användargränssnitt så jag vill nog på något sätt göra så att samma stil behålls på forumet som på övriga delar av min sajt. Det kommer säkert dyka upp fler frågor på vägen nu vet jag ialla fall hur jag ska börja.
Vill nog inte använda ett färdigt forum. Vi har båda olika användargränssnitt så jag vill nog på något sätt göra så att samma stil behålls på forumet som på övriga delar av min sajt.
Och antagligen vill väl den andra sitens ägare ha sin grafiska profil på forumet? Både phpBB och vBulletin har möjligheter att använda teman. Det kanske går att skapa teman som imiterar de grafiska profilerna på era siter? Då får forummedlemmarna i så fall själva välja vilken grafisk profil de vill använda.
En tanke, som jag inte vet om den fungerar, är om man skulle kunna förvälja forumtema i den länk till forumet som man ger. Då skulle båda siterna i så fall kunna ha förval av varsitt tema i sina länkar till det gemensamma forumet. Jag vet inte om det går. Det kanske kräver någon programmeringsinsats för att anpassa forumet? Det är värt att ta reda på. Du har mycket gratis om du kan välja att använda ett redan befintligt forum.
Jag skulle föreslå att du tankar ner phpBB, och studerar hur det forumet använder teman, och hur du skulle kunna ändra i den hanteringen. Att bygga upp ett helt forum från scratch, tycker jag känns onödigt, då det finns färdiga alternativ. Men det kan ju förstås vara roligt att göra så. :)
265 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.2f471f9e