webForumDet fria alternativet

navigation

4 svar · 295 visningar · startad av azah

azahMedlem sedan dec. 200436 inlägg

Jag använder följande kod till min navigation. Nu har jag två saker som jag funderar på.

1. Hur lång bör man hålla koden för att sidan inte skall bli trögladdad? Kan jag lägga in hur många poster som helst, eller är det bättre att dela upp det på flera filer?

2. Är det möjligt att kunna klicka sig vidare till nästa post via en länk? Om man t.ex. är inne på "page2" och klickar på nästa, skall man komma till "page3" eftersom den är listad efter 2:an. Går det att lösa utifrån denna koden?

<?php 
if(!isset($_GET['id']))
    $_GET['id'] = '';
switch ($_GET['id'])

{ 
case 'index': default: include('index.php'); 
break; case "page1": include('page.php');   
break; case "page2": include('page.php'); 
break; case "page3": include('page.php'); 
break; case "page4": include('page.php');
break; case "page5": include('page.php');
} 
?>
DufferMedlem sedan mars 2003409 inlägg

1. Det beror på hur många du har tänkt lägga in, långa if-satser och eller case-funktioner kan göra sidan lite seg men det är inget nämvärt. Om du kommer lägga in många page1 page2 page3 i numerfölj som du gjort nu skulle jag fundera på att skippa PAGE och bara köra med siffror.

2. Enkelt, lyft bara ut sista siffran i det här fallet öka det med 1 och sätt tillbaka den nya sifftan!

okej, men om jag har över hundra sidor så är det alltså idé att dela upp det på flera filer? Sedan hade jag inte tänkt skriva page1, page 2 osv, utan det var mest som exempel. Jag döper mina länkar till olika namn.

På så sätt faller metoden att öka med 1 varje gång. Jag kanske uttryckte mig oklart, men jag menade att koden själv skulle leta reda på vilken post som var listad efter den aktuella. Jag ville alltså inte skriva ut något namn i nästa-länken, eftersom jag kanske kommer att göra vissa ändringar i listan senare. Går det att lösa på något sätt?

tack för att du tog dig tid.

DufferMedlem sedan mars 2003409 inlägg

Hur menar du att det skulle hjälpa ifall du la alla "sidorna" i olika sidor? Skulle du fortfarande söka igenom alla eller skulle du ha ett system så att den visste vilken sida den skulle söka i?
Om dette inte är fallet kommer applikationen bara bli slöare! Om du vill att sidan ska upplevas snabbare kan du lägga de populäraste sidorna överst så slipper den söka igenom så mycket. t.ex. om sidan skulle ha en about sida (som ingen läser) och resten bestod av forum (thread, topic, messages) då hade jag lagt about sist andra sedan de andra först.

Är lite slö just nu så ända lösningen jag kan komma på när det gäller dina länkar är att du hela tiden sätter en variabel i varje case för vilken sida som ska komma härnest, (typ hårdkodat). Detta suger dock!!

Iofs kanske skulle du kunna göra en sepparat lista liknande en databas där du kan göra sökningar för vilken sida man är på och vilken som kommer härnest och vilken som var innan.

Får man fråga vad du planerar att bygga? =)

Nej, jag menade inte så. Jag menade att ifall man skulle komma upp i en längre lista, så kanske det är bättre att göra flera listor, och länka genom dem istället. Exempelvis foto.php?id=djur
istället för att alla länkas via index.php?id=X

okej, men det låter som att det kräver en del kodande med andra ord. Var bara nyfiken på om det fanns en enkel lösning.

Nej, jag skall inte bygga nåt särskilt, vara bara nyfiken på möjligheterna. Tack!

Genererad på 363 ms · cache AV · v20260730165559-full.f96bc7eb