Vilket tidsformat är mest fördelaktigt att använda vid lagring i en MySQL-databas när man arbetar med PHP. Jag har sett att UNIXSTAMP florerat i en del trådar. I min databas använder jag mig av DATETIME. Har sett att det finns något som heter TIMESTAMP likaså. Vilket är mest användbart och lättast att jobba med? Synpunkter? :)
Tidsformat i databas
12 svar · 364 visningar · startad av lillebror
Jag använder nästan uteslutande datetime. Tycker det är enklast att arbeta med trots att man får skicka in värdet manuellt varje gång. Fördelen med timestamp är att det (första timestampet i listan) uppdateras automatiskt när posten uppdateras.
K@llen skrev:
Tycker det är enklast att arbeta med trots att man får skicka in värdet manuellt varje gång.
Hur menar du nu? :) Att du skickar in datumet med exempelvis now();?
Hur formaterar man enklast tiden och datumet som man får ut från databasen för informationen innehåller ju allt från vilket år till sekund det är?
lillebror skrev:
Hur menar du nu? :) Att du skickar in datumet med exempelvis now();?
Ja, precis. :)
Vilken datatyp menar du i din andra fråga?
K@llen skrev:
Jag syftade på datatypen datetime i MySQL :)
lillebror skrev:
K@llen skrev:
Jag syftade på datatypen datetime i MySQL :)
Det beror på hur du vill presentera resultatet. :)
Så här kan det ju se ut när man får ut tid och datum ur databasen: 2005-06-17 12:00:00
Nu skulle jag vilja formatera det så att jag tar bort sekundrarna på slutet! :) Det kanske går att göra på ett smidigt sätt redan i SQL-frågan?
$datetime = "2005-06-17 12:00:00";
echo substr($datetime, 0, 16 );
K@llen skrev:
$datetime = "2005-06-17 12:00:00"; echo substr($datetime, 0, 16 );
Detta var ju en mycket smidig lösning! Fungerade bra. Är det bättre rent semantiskt eller hur man nu ska uttrycka sig att göra denna formatering redan i SQL-satsen istället för i presentationsskiktet? :OO
lillebror skrev:
K@llen skrev:
$datetime = "2005-06-17 12:00:00"; echo substr($datetime, 0, 16 );Detta var ju en mycket smidig lösning! Fungerade bra. Är det bättre rent semantiskt eller hur man nu ska uttrycka sig att göra denna formatering redan i SQL-satsen istället för i presentationsskiktet? :OO
Ska du inte använda sekunderna är det onödigt att hämta ut den datan. Ta med andra ord bort dem redan i din SQL-fråga. :)
Roger that! Tack för hjälpen! :e