webForumDet fria alternativet

Lästa forumstrådar

2 svar · 265 visningar · startad av Qonos

QonosMedlem sedan sep. 2000438 inlägg

om man ska göra en sådan funktion så man har en lite ikon framför varje forumstråd om det komit nya inlägg eller ej så måste man köra det med cookies eller ja databas.

jag har funderat ett tag på det här men kommer inte på hur det ska lösas. någon som har lite tips för att sparka igång mig?

QonosMedlem sedan sep. 2000438 inlägg

skulle man kanske kunna spara en array i en cookie och sen döpa cookien efter användar id så det blir unikt för varje användare fast de sitter på samma dator?

typ
$topicid[X] = "20040612234113";

där X är id på topicen i databasen?

Fungerar det tro? får testa det under dagen.
Finns det något smidigare sätt?

aasahMedlem sedan mars 20034 471 inlägg

Vet inte om det blir smidigare...? Jag TROR att jag skulle gjort ett fält (kolumn) i tabellen users där jag lagrade tiden för senaste utloggning alternativt för senaste inloggning. Sedan kan man i varje tråd jämföra mellan detta värde och postningstiden. Finns det nyare inlägg så ska pilen fram, annars inte.

Men... det är ju inte problemfritt. Det funkar inte om dina pilar även ska gälla icke inloggade. Du måste bestämma hur du avgör om man är utloggad för folk som ej loggar ut utan bara surfar iväg, eller hur autoinloggning funkar... En massa frågetecken att reda ut. Förmodligen fler än de jag nämnde....

135 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.beb2e261
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
132 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)