Det är kanske tveksamt om någon sådan existerar, men om någon känner till var man kan gå en bra kurs för att lära sig objektorienterad PHP så får ni gärna hojta till. Chefen undrade om jag ville gå någon kurs, och det enda jag för tillfället kan komma på att jag vill lära mig är just objektorienterad programmering i PHP. Jag har programmerat i PHP i flera år nu, så det får absolut inte vara någon nybörjarkurs. Alla tips är välkomna!
Kurs i objektorienterad PHP
3 svar · 535 visningar · startad av Skarre
För att lära sig objektorientering är det nog bättre att gå en kurs i ex objektorientering i java eftersom det implementerar objektorientering mkt bättre än php gör ..
Objektorienterad programmering i ex java finns på flertalet ställen, bland annat vissa högskolor m.m
Kan rekommendera boken Objects First with Java som är en mycket bra och pedagogisk bok för att lära sig grunderna i objektorienterad programmering.
http://www.adlibris.se/shop/product.asp?isbn=0131249339&mscssid=ULA9QV5BL22C8HEDLMLLX1L6VRHXC071
Som sl0k säger så är det bättre att först lära sig objektorienterad programmering med Java eller något annat språk C# exempelvis då dessa är helt objektorienterade i grunden. Att sedan ta steget från Java till PHP är inga problem förutom att PHP fortfarande trots version 5 har ett begränsat stöd och diverse syntaxskillnader.
Sitepoint har två volymer av boken The PHP Anthology: Object Oriented PHP Solutions som säger sig användas av oo. Men som sagt, jag avråder dig från att börja med dessa om du inte har några tidigare erfarenheter inom OOP.
Jag tror faktiskt att jag ska ta och skaffa mig en bra bok i ämnet istället. Jag har greppat konceptet ganska bra, men det tar stopp när jag väl ska designa en klass som jag har användning för. Jag tror att det kanske lossnar om jag studerar ordentliga och användbara exempel. Problemet är bara att hitta rätt bok. Det verkar som om böckerna är skrivna antingen för n00bs eller folk som redan har OOP-vana. Det finns liksom ingenting för oss som "programmerat" PHP ett bra tag, men inte har någon praktisk erfarenhet av OOP.