mmmMangeMedlem sedan jan. 2005110 inlägg Hur gör jag så att när någon anropar "www.mindomän.se/Kalle/", så körs ett PHP-skript som ligger i root-katalogen, och som får Kalle som nån slags parameter (antingen via $_GET eller nåt liknande, typ $_REQUEST och allt vad dom heter)..?
Jag vill helst inte att katalogen /Kalle/ skall behöva existera, utan så fort någon anropar en katalog som inte existerar, så ska mitt skript köras.
Är det ens möjligt?
Servern kör Apache 2 och PHP 5 på Windows XP.
sl0kMedlem sedan maj 2005562 inlägg mmmMangeMedlem sedan jan. 2005110 inlägg Tackar!
Det fungerar bra, bortsett från en liten detalj: Mina länkar blir fel!
Såhär ser det ut:
RewriteRule /~([A-Za-z0-9]+) /userhome/default.php5?username=$1
Så när nån besöker www.mindomän.se/~kalle , så körs egentligen skriptet i userhome-katalogen, med username=kalle. Problemet är att webbläsaren tror att den är i root-katalogen, och därför blir alla mina relativa länkar fel! Även externa stilmallar (med <link href="...">) blir fel. Om jag t.ex. har följande länk:
<a href="abc.php5">
i default.php5, så pekar den på www.mindomän.se/abc.php5 istället för www.mindomän.se/userhome/abc.php5.
Kan man lösa det på nåt smidigt sätt, eller är det till att lägga till ./userhome/ på alla länkar?