Tjenisen!
Sitter här och funderar på vilket sätt som är mest effektivit och bäst när man skall skapa en kundkorg/kundvagn.
Just nu sitter jag och trilskas mellan:
1. ) En kundvagn uppbyggd av sessioner där varje produkt sparas, för att sedan listas med pris och liknande i kundkorg.php. För att sen kunna sparas i en tabell kallad ordrar.
2. ) Skapa en temporärtabell temp_order där varje artikel sparas som personen lägger till i kundkorgen, för att sedan flyttas över till tabellen ordrar vid slutfört köp. (temp_order rensas på artiklar som har ett datum som är äldre än säg 2 timmar)
Vad tycker ni? Någon annan variant man skulle kunna köra?
Tycker själv att 1:a känns bäst, eftersom vissa lägger till artiklar, och sedan bara stänger sidan. I 2:an så blir detta lite mer krävande eftersom databasen måste använda triggers eller liknande för att rensa temp_order på icke beställda produkter.
Kan ju hända att jag redan bestämt mig.. men lite synpunkter tack! *s*
pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg När jag gjorde en kundvagn så använde jag session, där jag sparade antal och produkt-id.
Men om du vill ha så att man ska kunna stänga sidan och sen komma tillbaks senare och ha kvar sin kundvagn, så bör du använda en databas för att lagra den.
pimme skrev:
När jag gjorde en kundvagn så använde jag session, där jag sparade antal och produkt-id.
Men om du vill ha så att man ska kunna stänga sidan och sen komma tillbaks senare och ha kvar sin kundvagn, så bör du använda en databas för att lagra den.
Jepps.. de blir sessioner. :) Mindre bängel och mindre kod *s*
pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg Ett tips är att du försöker göra en klass som sköter kundvagnen, så att resten av sidorna slipper bry sig om hur du lagrar den, på det sättet kan du byta till databaser sen, utan att behöva ändra mer än i bara klassen.
pimme skrev:
Ett tips är att du försöker göra en klass som sköter kundvagnen, så att resten av sidorna slipper bry sig om hur du lagrar den, på det sättet kan du byta till databaser sen, utan att behöva ändra mer än i bara klassen.
Ja, det ingår redan i planen att sätta det i en klass. :D Men tack i alla fall!
Frågan var dock bara på vilket sett affärslogiken bör lösas. Med sessioner eller icke! :)