Vad gör man då om det är många besökare i en PHP-gästbok vid ett tillfälle? Om det blir så, då vore det lämpligt med ett meddelande som säger: Det är många besökare i gästboken just nu. Var god återkom om 5 minuter. ". Att flera användare kan öppna samma gästbok från sina egna datorer vid ett tillfälle innebär ju flera öppna databasanslutningar. Någon som har erfarenhet av det här?
Det ska till en väldans massa trafik för att det ska uppstå ett sådant problem. Sätt ett felmeddelande om du inte får någon anslutning till databasen, bara.
if(!@mysql_query($query)){
echo "Kunde inte ansluta till databasen. Försök igen senare.";
exit;
}
Jag har ungefär 300 000 besök varje månad i mina gästböcker, och det är mycket sällan det blir anslutningsproblem. Hur många besökare handlar det om i ditt fall?
Det är svårt att bedöma hur många det kan bli i förväg. Jag har gjort iordning en ny reklamfri gästbok åt ett friskvårdsföretag och som ska ersätta en extern Olzzon-gästbok med reklam under hösten. Denna externa gästbok är också i PHP. Vid vissa tillfällen när jag tittade in i denna gästbok så fanns detta meddelande med många besökare.
PHP supports one error control operator: the at sign (@). When prepended to an expression in PHP, any error messages that might be generated by that expression will be ignored.
Har insett att det inte behövs ännu eftersom det är så lite trafik till denna gästbok. Men det kan vara bra att veta för senare bruk. En sak vill jag ändå fråga: är det inte databasanslutningen mysql_connect() som avses istället? Har lagt märke till att snabel- a-et framför saknades där.