addewebMedlem sedan jan. 2004216 inlägg Jag har gjort bilduppladdnings- och tabortbild-funktioner som går ut på att man laddar upp en bild till sidan för att sedan få ett tabort-formulär. Första gången man laddar upp bilden till sidan, så går det bra att se bilden direkt efter uppladdningen. Att ta bort bilden fungerar också bra eftersom bilden inte finns kvar i mappen efteråt. Men om man sedan byter bild, då finns den gamla bilden kvar att man är tvungen att ladda om fönstret. Det måste vara cache-minnet, antar jag.
Är det normalt att göra så? Finns det någon bättre lösning än så?
@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg Ett förslag är att du när du byter bild även byter namn på bilden.
addewebMedlem sedan jan. 2004216 inlägg Kanske det men jag har gjort så att bilden döps efter användarens id t.ex bild67.jpg. Flera användare laddar upp varsin bild.
addewebMedlem sedan jan. 2004216 inlägg Jag tror att jag kompletterar med en bild-tabell till så att bildnamnet får både bildnr och användarens idnr. Då kan man vid bildborttagningen ta bort aktuellt bildnr i bild-tabellen med delete. När man sedan laddar upp en annan bild. då kan man istället använda insert och få då ett nytt bildnr. Bra lösning??
addewebMedlem sedan jan. 2004216 inlägg Jag har nu löst bildbytet med hjälp av en pictures-tabell som tar användarens uid och mysql_insert_id() som tar fram senaste pid från denna tabell för att döpa en bild som läggs upp. Dessa två id-variabler använder jag också till unlink() och bildvisningen.
Funderar på att lägga till bredd och höjd i samma tabell men det behöver jag inte ta upp här.