webForumDet fria alternativet

Bildbyte

4 svar · 284 visningar · startad av addeweb

addewebMedlem sedan jan. 2004216 inlägg

Jag har gjort bilduppladdnings- och tabortbild-funktioner som går ut på att man laddar upp en bild till sidan för att sedan få ett tabort-formulär. Första gången man laddar upp bilden till sidan, så går det bra att se bilden direkt efter uppladdningen. Att ta bort bilden fungerar också bra eftersom bilden inte finns kvar i mappen efteråt. Men om man sedan byter bild, då finns den gamla bilden kvar att man är tvungen att ladda om fönstret. Det måste vara cache-minnet, antar jag.

Är det normalt att göra så? Finns det någon bättre lösning än så?

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Ett förslag är att du när du byter bild även byter namn på bilden.

Kanske det men jag har gjort så att bilden döps efter användarens id t.ex bild67.jpg. Flera användare laddar upp varsin bild.

Jag tror att jag kompletterar med en bild-tabell till så att bildnamnet får både bildnr och användarens idnr. Då kan man vid bildborttagningen ta bort aktuellt bildnr i bild-tabellen med delete. När man sedan laddar upp en annan bild. då kan man istället använda insert och få då ett nytt bildnr. Bra lösning??

Jag har nu löst bildbytet med hjälp av en pictures-tabell som tar användarens uid och mysql_insert_id() som tar fram senaste pid från denna tabell för att döpa en bild som läggs upp. Dessa två id-variabler använder jag också till unlink() och bildvisningen.

Funderar på att lägga till bredd och höjd i samma tabell men det behöver jag inte ta upp här.

124 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.0e50b1ef
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
121 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)