webForumDet fria alternativet

Skapa automatiskt filer på servern.

PHP

6 svar · 359 visningar · startad av Kihlbom

Medlem sedan mars 200555 inlägg
Frågan#1

Hej på er,
Jo jag håller på att göra en liten sida för att besökaren ska kunna skapa egna sidor (för släkten). När någon reggar sig ska han/hon får ett e-post men framförallt så ska det skapas ca 20filer i en mapp på servern som är döpt efter förnamnet. Det är samma filer för alla och det är några i php och några i html format. Någon idé hur man ska skapa de där filerna för varje person?

Tack!

Medlem sedan juni 20034 013 inlägg

Det är inte svårare än att öppna filen för skrivning och sedan stänga den igen. Då skapas den:

$fp = fopen("filnamn", "w");
fclose($fp);

Men det låter som att Mysql vore ett bättre alternativ.

Medlem sedan maj 200517 inlägg

kihlbom, som tydal säger är det nog bättre med mysql, men om du ska använda filsystemet så bör du nog undvika att döpa filerna efter personens förnamn

om du inte vill lägga in ett antal check'ar
vad händer om någon skriver in Daniel/Helen (om det är ett par som gör research t ex)?

Det där med namnen får jag lösa sen.. Det är funktionen som är viktig. Hur menar ni med MySql?

Mysql är ett annat sätt att lagra information som verkar bättre i ditt fall. Då behöver inte du skapa några filer utan du bara talar om för Mysql vad som ska lagras via php och så använder du php igen för att kunna ta fram det på en annan sida. Jag har skrivit lite om det, tillsammans med exempel på en enkel gästbok:

http://www.tydal.nu/article/76

Jaha, jo det är ett jätte bra sätt men nu är inte det aktuellt pga av att dessa sidor ska kunna flyttas om det blir aktuellt. Finns det inget bra sätt att som jag ska göra som jag skrev i början?

Desto större orsak att använda Mysql, men men, du gör ju som du vill.

Jag berättade för dig redan i mitt första inlägg hur du skriver för att skapa en fil.

256 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.a51de22e
127 ms — deklarationer (db)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)
128 ms — ändringar (db)