Hej!
Jag undrar vad ni har för åsikter om dessa två forum, phpBB och vBulletin? Är intresserad av att höra för- och nackdelar med dessa! Ser ni olika på dessa två forum eftersom det ena är gratis vilket det andra inte är?
Vilket forum vinner i det långa loppet? Vilket är smidigast att implementera i en redan befintlig webblösning?
:)
CoccozzMedlem sedan apr. 20032 072 inlägg wF är ett exempel på forum som körs på vBulletin. Är det något sådant du eftersöker så funkar det finfint till det iaf.
Fördelen med detta är att det är:
Snabbt
Klarar många användare
Fungerar stabilt (verkar det som, inte ofta wF ligger nere, kan också bero på Rickard och C/O ;)).
Fler fördelar kan säkert nämnas, men det beror på vad du skall ha forumet till. Skall det bli ett stort forum eller?!
OkkidoMedlem sedan maj 20007 492 inlägg Hade vBulletin varit gratis hade de nog dominerat marknaden.
Hur menar du implemnetera i en redan befintlig webblösning? Ändra layout och grafik eller funktioner?
Coccozz skrev:
Skall det bli ett stort forum eller?!
Jag håller på att försöka skapa något som ska bli ett nationellt flygforum på sikt (min ambition!) där själva forumdelen skall utgöra en kärna i det övriga innehållet (som ska ha sin tonvikt i utbildning och flygsäkerhetsfrågor). Det är lättare sagt än gjort att dra igång något i stil med wF. Framför allt tar det tid och sedan krävs det inledningsvis en viss kritisk massa i form av hängivna personer (de har jag koll på :)) som "bär" upp forumet!
Åter till frågan om det skall bli ett stort forum? 300-500 personer kan jag tänka mig längre fram. Är phpBB ett bättre alternativ då eller är fördelarna fortfarande fler för vBulletin?
Okkido skrev:
Hur menar du implemnetera i en redan befintlig webblösning? Ändra layout och grafik eller funktioner?
Jag har redan nu gjort en layout för stomsidan med funktioner som hanterar användare och åtkomst till olika delar av sidan samt layout för artiklar, nyheter med mera.
Länk till sidan: flygfyren.nu
bassebhuMedlem sedan nov. 20016 480 inlägg phpBB har inget stöd för uppladdning av filer så för mig går det bort direkt.
InvisionBoard skulle jag välja.
bassebhu skrev:
phpBB har inget stöd för uppladdning av filer så för mig går det bort direkt.
Tack för den kloka synpunkten. Det var ny information för mig! :)
dhoMedlem sedan aug. 20022 027 inlägg
lillebror skrev:
bassebhu skrev:
phpBB har inget stöd för uppladdning av filer så för mig går det bort direkt.
Tack för den kloka synpunkten. Det var ny information för mig! :)
Det finns tillägg man kan använda för att få den funktionen. Men det är sant att det inte finns i en standardinstallation av phpBB.
http://www.phpbb.com/phpBB/viewtopic.php?t=74505
Supporten är väl garanterat bättre för vBulletin i och med att det är en produkt man betalar för?
GunnarDMedlem sedan juni 20014 290 inlägg phpBB sköter inte omställning till/från sommartid, iallafall inte vad jag kan hitta i den.