webForumDet fria alternativet

Komma ihågstatus av objekt

1 svar · 176 visningar · startad av Jaan

JaanMedlem sedan feb. 200340 inlägg

Hej!
Har börjat titta lite på PHP och behöver hjälp med en sak.

Jag håller på och gör en sida som innehåller flera "objekt" eller "portlets" som det kallas i Java.
Varje objekt är egentligen en tabell med lite information. Varje objekt har egenskaper som låter användaren ändra deras beteende och utseende.

Frågan är: hur kan jag spara informationen om varje objekts egenskaper genom hela sessionen?

Jag skulle ju kunna använda en (eller flera) sessionsvariabel för varje objekt som beskriver dess egenskaper. Men skulle inte det bli lite för många sessioner då?

Eller så kanske man kan använda databasen och lagra egenskaper för användarens session? Men hur gör man det?

Behöver alltså "cacha" varje sidas objekts egenskaper! Men hur?

pimmeMedlem sedan sep. 20011 086 inlägg

Att ha många sessionvariabler är nog inga problem.
Annars kan du som du själv säger använda en databas för att lagra objekten, du kan t.ex. använda serialize() för att få en text-representation av objektet som du kan spara i en TEXT (eller liknande). För att särskilja de olika användarna så kan du lagra t.ex. session-id tillsammans med objekten.
Vilket av de här som är effektivast vet jag inte, men jag tror inte skillnaden är så stor. Om du sen gör det på ett smart sätt så kan du ju byta mellanlagringsmetod utan större problem (t.ex. genom att använda Template-mönstret, om du känner till det).

130 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
126 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)