Hej!
Jag håller på att försöka bygga upp ett diskussionsforum med hjälp av php. Jag tänkte höra med er som är lite duktigare än mig själv vad jag ska tänka på när jag bygger forumet.
Alltid när man försöker sig på nya projekt brukar man ju göra en massa misstag som ter sig nästan löjliga efteråt.
Alltså vad ska man tänka på? Hur ska man lägga upp strukturen? Hur gör man så att det blir ett säkert forum? Och vad skall man inte göra?
Vet att detta inlägg kanske är svårt att besvar för att det är ganska allmänt hållet men alla tips är av nytta.
mvh
Esbjörn https://www.hejryssland.se
jOOOLMedlem sedan sep. 200436 inlägg Om jag börjar med databasen; Jag rekomenderar att du har en tabell för alla inlägg i alla trådar, en tabell för alla trådar, en tabell över alla olika kategorier och en tabell med info om alla registrerade medlemar. Sen så sparar du bara id för den tråd ett inlägg hör till osv. Vidare så spara bara id från varje medlem i inlägg/trådtabell. Kan vara ganska basic men jag gjorde inte så från början när jag började med mitt forum, vilket ledde till massa jobb med att göra om det sen.
När du bygger upp de olika tabellerna så tänk på om du vill ha nått fält för om tråden är låst, om inlägget blivit redigerat, ska du räkna hur många inlägg som finns i varje tråd och/eller i varje kategori i ett fält i databasen? Samma sak gäller för trådar i kategoritabellen. Sedan kanske du vill ha så man ser på framsidan vem som skrivit senaste inlägg i varje kategori och vad som skrevs. Då kanske du vill skapa ett fält för tex texten som skrevs.
Sen så bör du tänka på om du ska ha någon gräns för hur långt ämmnet eller texten bör vara, det ska ju då så klart in i koden för att lägga in inlägg och trådar i databasen.
Det tredje är väl att du bör fundera på att skapa en fil med alla dina text-formateringsfunktioner typ smajlys, censurera vissa ord, BB-code osv. Men gör all sådana formatering när du ska visa inlägget och inkludera alltid samma fil till alla sidor. Lättast så.
Sen säkerhetsmässigt är det väl i princip som vanligt. Använd add_slashes om inte magic_quotes är på. Kryptera lösenorden i databasen för din och dina användaresskull. Se till att man inte kan skriva html eller javascript kod i inläggen. Mer än så behöver du väl egentligen inte göra.
Du måste även ha flera säkerhetsnivåer så att vissa användare kan vara admins och andra inte. Du bör funera över hur administrationen ska fungera, ska det vara bara vanliga användare och admins? Ska det vara gäster, vanliga användare, moderatorer och huvudadmins? När man raderar inlägg, ska man klicka på en länk för att tabort varje? Eller är det bättre att man har en kryssruta vi varje inlägg och sedan kan radera alla man markerat?
Hoppas det har varit till någon hjälp i alla fall, Lycka till
Ladda ner något/några av de fria forumen (t.ex. phpBB) som finns ute och som fungerar kanon.
Titta igenom deas kod och databasuppbyggnad så får du nog alla tips som du behöver. =]
GL!