SimOnlineMedlem sedan juli 20031 051 inlägg
Jag skulle vilja ha en egen "hotmail"-tjänst, där besökare kan registerar en e-post adress av typen namn@mindomän.se, och sedan kolla den på internet. Finns det något sådant system gratis? Jag har prövat nMail, men förstår inte riktigt hur jag ska få den att registrera nya pop3-adresser själv.
Hjälp, någon?
GeinMedlem sedan sep. 20004 849 inlägg
Jag kör Vexim för att administrera e-postkonton. Vexim är gjort för mailservern Exim, vilken mailserver har du? Sen kör jag DWMail för att hämta/läsa e-post via webben. DWMail kostar dock en slant men det finns gratisalternativ typ SquirrelMail.
red/ nMail verkar bara vara en mail-klient, den kan således inte skapa nya konton.
Gein skrev:
red/ nMail verkar bara vara en mail-klient, den kan således inte skapa nya konton.
Mja, egentligen är jag väldigt nöjd med nMail, just vad jag behöver, och jag tror faktiskt att den ska kunna skapa nya konton själv, men jag har bara inte lyckats konfigurera det. Är inte särskilt insatt i servrar och dess programvara, men webbhotellet jag kör använder cPanel.
I den bifogade bilden ser ni vad för inställningar det finns att göra.
Ena fältet syns inte helt, så här ska det stå där: sudo /usr/local/vpopmail/bin/vadduser {login}@{domain} {password}
Någon som vet om detta kanske är fel? Hur vet jag vad det ska stå? Jag använder som sagt cPanel om det har någon betydelse.
Väldigt tacksam för hjälp.
Okej, nMail kan inte själv registera konton men den kan göra det genom att åberopa ett extern program för att göra det. Även om den server du ligger på använder vpopmail / vadduser för att lägga till e-postkonton så har jag mycket svårt att du har rättigheter att direkt anropa detta program.
Hmm, ok. Finns det något hyffsat enkelt sätt att erbjuda sina besökare möjligheten att registrera sig för en e-postadress som man kan kolla online?
Hör med ditt webbhotell vad det finns för möjligheter om det ens är möjligt ö.h.t.