Hej!
Jag håller på och förbereder mig inför en USA-resa. Åker nu på måndag. I dessa förberedelser ingår det att konfigurera min nya bärbara dator så att jag kan nyttja den fullt ut under resan.
Jag har bland annat installerat WAMP som innehåller Apache server, PhpMyAdmin och MySQL, allt i ett.
Nu försöker jag lägga in mitt hemsideprojekt som jag har haft på en webserver. Sökvägarna i header- och footerdelar är anpassade efter den absoluta sökvägen som krävs på denna server. Nu behöver jag anpassa dessa sökvägar så att det fungerar lokalt på min bärbara dator.
Utgångspunkten är att jag har ett WWW-bibliotek som är satt till Root-directory för alla dokument. Nu är jag trött och simmig i huvudet :r och jag får inte till de nya sökvägarna. Skulle behöva lite hjälp.
Så här såg de absoluta sökvägarna ut tidigare:
/home/xxx/domains/ttt/inc/header.php
I exemplet ovan är jag lite osäker på vad som var root-katalogen. Det kan vara ttt?
I den nya konfigurationen på min bärbara dator är www-katalogen root.
Så här ser sökvägen ut i mina include-filer i header.php:
include('/home/tuser1099/domains/flygfyren.nu/inc/header.php');
Hur skall sökvägen se ut för att det skall fungera lokalt på min bärbara dator? :OO
Så här ser felmeddelandet ut mer noggrant:
Warning: main(/flygfyren.nu/header.php) [function.main]: failed to open stream: No such file or directory in c:\Program\wamp\www\flygfyren.nu\index.php on line 2
Warning: main() [function.include]: Failed opening '/flygfyren.nu/header.php' for inclusion (include_path='.;C:\php5\pear') in c:\Program\wamp\www\flygfyren.nu\index.php on line 2
Fatal error: Call to undefined function validate_page() in c:\Program\wamp\www\flygfyren.nu\index.php on line 4
FuelMedlem sedan okt. 20001 285 inlägg prova include('/home/tuser1099/flygfyren.nu/inc/header.php');
Mitt nya root-bibliotek ligger lokalt på datorn och ser ut så här:
c:\program\wamp\www\
där www är rooten för webb-katalogen...
Jag vet att allt fungerar för jag får upp test-php-sidan. Det verkar enbart vara när jag ska inkludera filer som jag får detta felmeddelande...:OO
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Varför inte använda:
$_SERVER['DOCUMENT_ROOT']
istället för att slippa ändra vid serverbyte?
K@llen skrev:
Varför inte använda:
$_SERVER['DOCUMENT_ROOT']
istället för att slippa ändra vid serverbyte?
Hur använder jag ovanstående kod om jag vill inkludera header.php som ligger i låt säga www/inc där www är document root?
K@llenMedlem sedan mars 20032 667 inlägg Testa med att först och främst se vad servervariabeln returnerar:
<?php
echo $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'];
?>
Lägg sedan till dina kataloger som ligger ovanför:
<?php
echo $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . "/katalog1/katalog2/fil.php";
?>
Ändra till en include istället:
<?php
include $_SERVER['DOCUMENT_ROOT'] . "/katalog1/katalog2/fil.php";
?>
Jag ska pröva det så återkommer jag med resultatet! :)
Det fungerade mycket bra! Tack så jättemycket för hjälpen! :)