webForumDet fria alternativet

PHP Installation

10 svar · 512 visningar · startad av Miro

MiroMedlem sedan apr. 20059 inlägg

Hejsan!

jag har försökt i några dagar nu att installera php & apache på min dator & har följt guiden här http://www.html-gruppen.nu/artiklar...nstallera/del1/. men när jag ska testa en php sida kommer det upp en "File Download" meddelande för att öppna eller spara php-filen. Kan ni vänligen hjälpa mig?

Tack på förhand
//Miro

lillebrorMedlem sedan apr. 20041 597 inlägg

Pröva denna bundle: WAMP5 - http://www.wampserver.com/en/

Innehåller följande:
- PHP 5.0.4
- Apache 1.3.33
- MySQL 4.1.10a
- PHPmyadmin 2.6.1-pl3
- SQLitemanager 1.0.4

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Här har du en annan guide som förhoppningsvis fungerar bättre. :)

har installerat wamp5. det gick alldeles utmärkt.
Tack för hjälpen.

skapa databas

Hej!
Efter att ha installerat WAMP5 försökte jag skapa några tabeller i mysql, men jag vet inte exakt hur man går till väga. kan någon hjälpa mig?

RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg

Hej Miro.
Jag såg att du installerade WAMP5, hoppas att det funkar som det ska. När du ska skapa en databas (kolumer, tabell) så måste du tänka på att du måste ha ett script med hänvvisningar till just database, ett exempel på detta kan se ut såhär:

CREATE TABLE nyheter (
id int(9) NOT NULL auto_increment,
titel varchar(255) NOT NULL,
datum int(15) NOT NULL default '0',
text longtext NOT NULL,
PRIMARY KEY (id)

Just denna databas har jag tagit från ett nyhetsscript. Alltså du måste ladda hem ett script där du antagligen kan läsa under "readme" filen hur du ska gå till väga för att skapa database alternativt står det något liknande detta!

lycka till!

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Eftersom phpmyadmin ingår i WAMP är det väl bara att använda det verktyget för att skapa databaser / tabeller?

skapa databas

Hej Real!
Tack för ditt svar. Du har rätt man ska använda sig av frågespråket SQL för att skapa och manipulera tabeller i en databas.

min nästa fråga är att var skriver jag de här skripten någonstans? sparas varje tabell i en separat fil? finns det nån mysql-client i WAMP5 som man kan använda sig av? ... det blev många nybörjar frågor på en gång :)

@ndersMedlem sedan juni 200032 969 inlägg

Re: skapa databas

Miro skrev:

finns det nån mysql-client i WAMP5 som man kan använda sig av? ... det blev många nybörjar frågor på en gång :)

@nders skrev:

Eftersom phpmyadmin ingår i WAMP är det väl bara att använda det verktyget för att skapa databaser / tabeller?

Tack @nders för tipset.

RealMedlem sedan jan. 200540 inlägg

set and done med andra ord ;)

127 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.3ab8d573
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
125 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)