webForumDet fria alternativet

Hjälp med en php sträng

10 svar · 322 visningar · startad av Jenza

JenzaMedlem sedan feb. 200287 inlägg

Hej!

Jag har ett phpbb-forum med ett blygsamt antal users. Jag har nu fått hjälp med att bygga en chatt i ASP och det är nu dags att länka till chatten från forumet.

Nu är saken den att jag skulle vilja ha en länk som omdirigerar klickaren till chatten så att han/hon kommer direkt in i chatten med samma namn som han/hon har i forumet.

Ungefär så här:

http://www.blabla.nu/chat/chat_start.asp?name =DET NAMN SOM KLICKAREN HAR REGGAT SIG MED PÅ FORUMET OCH SOM FINNS I DATABASEN I TABELLEN PHPBB_USERS&roomid=2

Kan någon hjälpa mig med detta?

DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg

har aldrig använt mig av ett phpbb men det måste ju finnas en session eller cookie som på något sett refererar till användarnamnet (eller så är användarnament tom lagrat i sessioner/cookien).

Om nanet finns i sessioner/cookien är det ju bara att du lyfter in namnet direkt till strängen, annars får du göra en liten algoritm som hämtar namnet ur databasen och sedan skriver det till strängen =)

Tack! Du har säkert rätt! Dock är jag i både praktik och teori helt värdelös på detta. Jag ska dock snoka och se om jag hittar nåt.

DufferMedlem sedan mars 2003429 inlägg

TIPS!
Snoka lite på de sidorna som hanterar profiler osv och kolla hur dom gör för att skriva ut användarnamnet på sidan!

Mvh

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Enligt google så finns användarnamnet i variabeln $userdata['username']. Så

<a href="http://www.blabla.nu/chat/chat_start.asp?name=<?php echo urlencode($userdata['username']); ?>&amp;roomid=2">Länk</a>

Skulle ev. kunna fungera så länge koden finns på en phpbb-sida.

Ah, det där såg bra ut! Ska testa!

Ok, det där funkade inte. Jag fick "Sidan kan inte visas" och i adressfältet i webläsaren står det

http://www.blabla.nu/chat/chat_start.asp?name=\<?php%20echo%20urlencode($userdata['username']);%20?>&roomid=2

Kan detta bero på att jag glömt nämna att chatten finns på en annan sajt än där jag har mitt forum?

Ber om ursäkt för det. Några andra förslag?

PeeerMedlem sedan mars 20025 907 inlägg

Som du kanske ser så har php-koden skrivits ut direkt i länken istället för att exekveras. Koden måste vara i en php-fil som ingår i phpbb-forumet (för att $userdata ska finnas!).

Japp, jag ändrade det nu, det var min editor som ställde till det. Nu får jag upp en scriptprompt som ber mig skriva in mitt namn, istället. Jag tror jag är nära nu. Ska kolla om det är nåt mupp med databasen. Tack!

Hmmm. Är det några includefiler som måste användas för att man ska kunna få tag i uservariablerna?

Nu lirar det! Tack så mycket för hjälpen!

132 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.fb544a5a
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
129 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)