Jag håller på att undersöka möjligheterna att "fetcha" en fil från en annan webserver. Från Luftfartsverkets hemsida ska jag var 30:e minut hämta hem den senaste METARn som är tillgänglig. En METAR innehåller olika typer av väderinformation för flygplatser. Denna information ska jag sedan extrahera och spara i en databas.
Hur löser man detta enklast i PHP? Jag har möjlighet att använda chronjob i Linux...för schemaläggningen.
Ett tips eller en tanke som du kan använda dig av, alla rader med data slutar med "=" börja hämtingen och läs tills du stöter på "=".
Sedan kör du det tills datan är slut (förutsatt att du lyft bort alla < html > )
jag vet inte om varje rad bara innehåller ett värde eller hur det funkar, men beroende på vad du ställer för krav på din databas så får du ju försöka bryta om strängarna i så atomära värden som möjligt!
Jag postade en annan tråd igår där jag eftersökte lite tips om hur man ska extrahera datan från filen och då tänkte jag precis som du att "=" får symbolisera slutet för en post.
Så jag måste alltså börja med att "strippa" filen från all html-kod? Rätt?
I nuläget är det inget krav att bryta ner det till atomära värden eftersom det duger gott med att datan är lagrad i en sträng. Det är så den kommer att presenteras i nuläget...
Ja du bör ta bort all html kod först. Fast alla information verkar ligga i en <pre tag. Så du skulle ju kunna börja läsa in data efter den och sluta när den stängs. Det fungerar nog minst lika bra
255 ms totalt · 4 externa anrop · v20260731065814-full.86ec41c2