webForumDet fria alternativet

FOR-slinga "vill inte"?

1 svar · 211 visningar · startad av casca

cascaMedlem sedan feb. 20005 891 inlägg

Har stirrat mig blind på det här problemet en halvtimme nu.. Så här är det tänkt att det ska fungera: i ett formulär (annan sida) skickar jag POST-data som ska skapa ett antal användare (antalet bestäms av, just det, $antal) och deras användarnamn byggs upp av ett visst mönster ("m" + $prefix + $antal).. Det som händer nu är att scriptet skapar EN (1) användare, oavsett om $antal == 1, 12 eller 17.. :x

Det fungerade faktiskt ;) ett par timmar sen, innan jag försökte utveckla scriptet (men misslyckades, en helt annan historia), så det känns som om jag råkade ta bort nån klammer eller nåt annat viktigt. Men själv kan jag inte se var problemet ligger. :l

$connect = mysql_connect($mysqlhost, $mysqluser, $mysqlpass);
				mysql_select_db("mwebdb", $connect);

$uResult = mysql_query("SELECT * FROM mweb_users WHERE uKlass = " . $_POST['prefix'] . "");
				$row = mysql_fetch_array($uResult); // Kör SQL query och kolla om det returneras nåt värde?

if (mysql_num_rows($uResult) == 0)
				{
					for ($antal = $_POST['nummer']; $antal > 0; $antal--)
					{
					mysql_query("INSERT INTO mweb_users (uNick, uStatus, uKlass, uPassword, uNamn) VALUES ('mp" . $_POST['prefix'] . "-" .  $antal ."', '1', '" . $_POST['prefix'] . "', '" . PassGen(10) . "', 'mp" . $_POST['prefix'] . "-" .  $antal ."')");
					}

echo "<SCRIPT LANGUAGE=\"JAVASCRIPT\" TYPE=\"TEXT/JAVASCRIPT\">
						alert(\"Skapat ny klass!\")
		        	  </SCRIPT>";
				echo "<META http-equiv=\"refresh\" content=\"0;URL=users.php\">";
				}
			else
				{
				echo "<SCRIPT LANGUAGE=\"JAVASCRIPT\" TYPE=\"TEXT/JAVASCRIPT\">
						alert(\"Klassen finns redan!\")
		        	  </SCRIPT>";
				echo "<META http-equiv=\"refresh\" content=\"0;URL=users.php\">";
				}
Kent.JMedlem sedan aug. 2001153 inlägg

Efts du inte har någon felkoll/tar hand om felmeddelande mysql-satserna är säkert felet där nånstans :)

Prova kolla så $uResult inte är FALSE eller att skriva ut SQL-satsen i fönstret så du ser att rätt saker händer.

138 ms totalt · 3 externa anrop · v20260731065814-full.30151723
0 ms — hämta forumlista (cache)
0 ms — hämta statistik (cache)
135 ms — hämta tråd, inlägg och bilagor (db)