Jag har gjort en phpapplikation, om jag ska sälja den så blir den väl inte open source bara för att det är PHP eller?
Vad ska man kalla det osv, nån som har koll?
8 svar · 268 visningar · startad av Smultron
Jag har gjort en phpapplikation, om jag ska sälja den så blir den väl inte open source bara för att det är PHP eller?
Vad ska man kalla det osv, nån som har koll?
Källkoden är väl normalt "öppen", eftersom den är okompilerad, men det betyder inte att din rätt till den upphör. Du behöver inte ge bort den gratis, och ingen som köpt den har rätt att ge bort den gratis om inte du uttryckligen sagt så genom att t.ex. licensiera under GPL.
Om du ska sälja en applikation och inte vill dela med dig av koden så ska ta en titt på Zend Encoder
Kunderna som ska köra applikationen måste då använda Zend Optimizer
Ett exempel på en sådan applikation är http://www.afian.com/
jo det där med Zend vet jag, men det slöar väl ner applikationen och kunden måste köpa ett till program...?
va innne på Zend och såg att det bara är encodern som kostar pengar men inte optimizer, men applikationen då, blir den inte slöare om man använder det?
Tvärtom, det blir betydligt snabbare att köra kompilerad kod.
Sen är ju frågan om man kan få potentiella kunder att installera optimizern för att köra applikationen. Tror dock inte det är något problem så länge man erbjuder en produkt som antingen inte finns gratis att ladda hem eller att den är skräddarsydd för kunden.
jasså, då är det ju som två flugor i en smäll där...
mjo de kan väl vara priblemet, men troligtvis konfigar jag servern osv så då lägger jag in det som behvös för att köra det...
men Zend Encoder var ju gasnka dyrt och jag fattar inte deras licens-grejs riktigt heller.
Nu lusläste jag inte allt men den fungerar som alla andra program, delvis, du får inte sälja, kopiera eller göra den, eller delar därav, tillgängliga för andra och ska användast på en maskin etc. etc. Licensen beskriver handhavandet av programmet och inte vad du senare gör med dina applikationer som skapats.
Du får sälja hur många du vill, till vilket pris du vill.
Däremot finns det ett par varianter av programmet att köpa. Antingen en som gäller ett år eller den som gäller evigt (plus en med uppgraderingsmöjlighet). Du får själv ta ställning till vilket som anses mest lämpligt i ditt fall. En del pengar är det kanske men det beror ju på i vilken omfattning man ska sälja programmet. Är det ett enda kundanpassat program så kanske det inte är värt pengarna men är det något som du kontinuerligt ska sälja och hålla vid liv så är det inte speciellt dyrt.